2. Realisatie doelstellingen

2.1 Doelstellingen van onze reformatorische school

Onze school heeft als hoofddoelstelling het bieden van kwalitatief hoogwaardig onderwijs op christelijk reformatorische grondslag. We streven ernaar om het (geestelijk) welzijn van onze leerlingen en hun ouders/verzorgers te dienen. Daarbij hebben we een duidelijke verantwoordelijkheid naar de samenleving en onze directe omgeving waarin we als school functioneren.

Jaarlijks stellen het bestuur en de directeuren specifieke doelstellingen vast voor de komende periode. Deze doelen worden regelmatig geëvalueerd door het bestuur om de voortgang te bewaken. In het jaar 2023 lag de focus onder andere op:

  1. Versterking van de identiteit: We werkten aan het verankeren van onze christelijke waarden en overtuigingen in alle vakken en activiteiten.
  2. Leesbevordering: We zetten in op het stimuleren van leesplezier en taalvaardigheid bij onze leerlingen.
  3. Betrokkenheid bij de stad en samenleving: We investeerden in meer overlegmomenten met onze achterban, waaronder kerken en ouders.
  4. Sociale veiligheid: Dit thema kreeg veel aandacht binnen onze Scholengroep. We werkten aan een veilige en respectvolle leeromgeving.
  5. Beleid rond Bijbelvertalingen: Naar aanleiding van ons beleid over het gebruik van Bijbelvertalingen voerden we gesprekken met ouders en vertegenwoordigers van kerken.
  6. Herbronning in Bijbel en Belijdenisgeschriften: We hechtten veel belang aan het fundament van ons geloof en wilden dit centraal stellen in de komende jaren.
  7. Aanpassing van de toetsvisie: We introduceerden een gewijzigde toetsvisie met meer ontspanning en minder toetsmomenten in de leerlijn. Dit deden we om een gezonde balans te creëren en negatieve effecten van overmatige toetsdruk te voorkomen.
  8. Proces voor een nieuw schoolplan: We besteedden veel aandacht aan het ontwikkelen van een nieuw schoolplan voor de komende periode. Hierbij stonden herbronning in Bijbel en Belijdenisgeschriften en het optimaliseren van ons onderwijs centraal.  Herbronning in het fundament van de Bijbel en Belijdenisgeschriften is voor ons als reformatorische school essentieel en een belangrijk aandachtspunt dat we ook komende jaren centraal willen stellen. 

Kortom, we blijven ons inzetten voor een onderwijsomgeving waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel op het gebied van hun persoonlijke vorming als op het vlak van hun verdere studie en toekomstige carrière.

In hoofdstuk 4 wordt nader ingegaan op de realisatie van verschillende onderwijskundige doelstellingen in het jaar 2023.
 

2.2 Leerlingen

Ook voor het jaar 2023 stond onze hoofddoelstelling van het geven van goed onderwijs op reformatorische grondslag centraal. Daarbij gaat het niet alleen om onderwijs geven bij een open Bijbel, maar is er ook veel aandacht voor de identiteit in het vak. Juist vanuit Bijbels perspectief krijgen veel vakken nog meer betekenis.

Daarnaast is een belangrijke overtuiging in ons onderwijs dat we als school een opdracht hebben naar de omgeving waarin we staan. Welke betekenis kunnen we hebben voor onze directe omgeving? Hoe kunnen we dienstbaar zijn op de plek waar de Heere ons heeft gesteld? We vinden het belangrijk om samen met onze leerlingen concreet bezig te zijn met deze vragen. We zijn dankbaar voor de mooie initiatieven die we op dit terrein zien binnen de hele scholengroep, zoals

  • een kerstmaaltijd voor de buurt waar het Evangelie mag klinken;
  • een concert voor de buurt of een klusje doen voor ouderen;
  • een kerstkaart voor eenzamen en ouderen.

Het is een kleine greep uit de vele mooie projecten die er mogen zijn. 
 

2.3 Ouders/verzorgers

Ook in 2023 waren er veel initiatieven om het goede contact met de ouders te onderhouden. Het blijft van groot belang voor de goede leerprestaties van de leerlingen dat ouders en school goed samenwerken en communiceren. Door welkomstgesprekken bij aanvang van de schoolloopbaan, oudergesprekken, themabijeenkomsten en door de betrokkenheid van ouders in de medezeggenschapsraden wordt gestreefd naar optimaal contact tussen ouders en school.
 

2.4 Achterban

In 2023 spraken we naast ouders ook met basisscholen en met (vertegenwoordigers van) de achterbankerken. We achten het van groot belang om goed in gesprek te zijn en te blijven met de breedte van onze achterban en zo voeling te houden met wat er speelt en hoe we als school ervaren worden. In deze gesprekken kwam in een aantal gevallen ook het beleid over het gebruik van de Bijbelvertalingen aan de orde. 

De contacten met ouders, scholen en kerken zijn waardevol voor ons. Ook voor komend jaar staan weer verschillende ontmoetingen gepland om met elkaar te spreken over onderwerpen die de school en het leven van onze jongeren aangaan. Het contact met degenen die nauw betrokken zijn op ons onderwijs willen we waar nodig verder versterken. In het afgelopen jaar is daarmee onder andere verder uitvoering gegeven aan het herijkte stakeholderbeleid.