2. Realisatie doelstellingen

Onze hoofddoelstelling is het geven van goed onderwijs op reformatorische grondslag. We willen het (geestelijk) belang van onze leerlingen en hun ouders/verzorgers dienen. Tevens hebben we een duidelijke opdracht naar de samenleving en directe omgeving waarin we als school staan. Gelukkig mag het jaar 2022 eindigen in een situatie waarin de beperkingen die we aan het begin van dat jaar ervaren hebben vanwege de coronasituatie niet meer van toepassing zijn. Het voelt als een voorrecht dat we als school ook onze activiteiten voor de directe omgeving weer op konden pakken.  Jaarlijks stellen bestuur en directeuren doelstellingen vast voor de komende periode. Jaarlijks wordt door het bestuur de voortgang van de gestelde doelen geëvalueerd. Belangrijke doelstellingen voor het jaar 2022 waren onder andere de inzet op het wegwerken van corona-achterstanden, het komen tot een goed toekomstperspectief voor de scholen Driestar Lekkerkerk en Revius, het komen tot een schoolbrede visie op toetsing en het realiseren van de belangrijke eerste stap in de systeemintegratie van Driestar en Wartburg. We konden dankbaar vaststellen dat deze doelen gerealiseerd zijn. Ook kreeg het thema sociale veiligheid veel aandacht binnen de Scholengroep. 

2.1 Leerlingen

De belangrijkste doelstelling van onze school is het bieden van goed onderwijs. Als christelijke school op reformatorische grondslag is het Woord van God onze basis. We willen leerlingen opleiden tot goede burgers van onze maatschappij en doen dat bij een open Bijbel. Die leert ons dat deze wereld door God is geschapen en dat we op aarde leven in het licht van de eeuwigheid. De boodschap dat er in de Heere Jezus verlossing is voor zondige mensen mag dagelijks in onze scholen klinken.

In 2022 ging er veel aandacht uit naar de zorg voor onze leerlingen die door de coronasituatie op achterstand waren geraakt. De middelen die we hiervoor van de overheid ontvangen hebben, werden daarbij dankbaar ingezet.  

2.2 Ouders/verzorgers

Ook in 2022 waren er veel initiatieven om het goede contact met de ouders te onderhouden. Het blijft van groot belang voor de goede leerprestaties van de leerlingen dat ouders en school goed samenwerken en communiceren. Door welkomstgesprekken bij aanvang van de schoolloopbaan, oudergesprekken, thema-bijeenkomsten en door de betrokkenheid van ouders in de medezeggenschapsraden wordt gestreefd naar optimaal contact tussen ouders en school.

2.3 Achterban

In 2022 spraken we naast ouders ook met basisscholen en met (vertegenwoordigers van) de achterbankerken. We achten het van groot belang om goed in gesprek te zijn en te blijven met de breedte van onze achterban en zo voeling te houden met wat er speelt en hoe we als school ervaren worden.

2.4 Samenleving

In dit jaar konden we de activiteiten ten behoeve van onze omgeving weer oppakken. Leerlingen waren maatschappelijk en dienstverlenend betrokken op tal van manieren. Het verzorgen van maaltijden, het bieden van ondersteuning, een luisterend oor, het maken van muziek, een bezoek brengen aan eenzame buurtgenoten en zo veel activiteiten meer waarvan mensen uit de omgeving van onze scholen konden meegenieten. 

De afgelopen jaren hebben we diverse keren gemerkt dat vanuit de samenleving kritische vragen worden gesteld over sociale veiligheid voor met name lhbti-jongeren. Het is onze overtuiging dat juist binnen onze scholen deze jongeren een veilige omgeving kunnen vinden. Er is op alle scholen geïnvesteerd in het versterken van de zorg en aandacht voor jongeren die op dit terrein tegen vragen aanlopen.