1. Voorwoord

Het verslagjaar 2025 eindigde met een diep verdrietige gebeurtenis: het overlijden van onze zeer gewaardeerde collega Arjo van Vugt. Onze gedachten gaan uit naar zijn vrouw en kinderen. We bidden hun de nabijheid toe van Hem Die deze wereld zo lief heeft gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga maar het eeuwige leven hebbe.

Tegelijkertijd kijken we terug op een jaar waarin op meerdere onderdelen zichtbaar werd dat we als scholengroep koersvast zijn. De onderwijsresultaten waren in 2025 goed en op diverse indicatoren bovengemiddeld, in vergelijking met landelijke cijfers (zie de onderwijsresultaten in dit verslag). In 2025 zijn we gestart met het schoolplan 2025–2029, met als centraal thema ‘Leven uit de Bron’. De basis voor onze identiteit vinden we in de Bijbel en de belijdenisgeschriften. We zien het als onze opdracht dat deze blijvend klinken in onze scholen. Dit werken we uit in alle facetten van het school-zijn, langs de thema’s: (1) Onderwijzen vanuit de Bron, (2) Ontspannen bij de Bron en (3) Ontmoeten rond de Bron. Iedere school heeft dit overkoepelende schoolplan vertaald naar de eigen onderwijspraktijk.

In dit jaarverslag staan we voor het laatst expliciet stil bij het feit dat we een fusieschool zijn. In 2025 zijn de laatste systeemintegraties uitgevoerd en is de separate fusierapportage beëindigd. Daarmee is na vier jaar sprake van een geïntegreerde schoolorganisatie. Terugkijkend zijn we dankbaar voor de weg die hierin gegaan kon worden, en voor de winst die we in de praktijk ervaren nu de krachten van beide voorheen zelfstandige scholen gebundeld zijn.

Thema’s die in 2025 veel nadruk kregen, waren sociale veiligheid en burgerschap. We zien het als een belangrijke opdracht om een veilige herberg te zijn voor al onze leerlingen. De school is daarbij bij uitstek een oefenplaats: in de omgang met elkaar en in het groeien in verantwoordelijkheid als burger in onze samenleving.

De samenwerking met de medezeggenschapsraden was ook in 2025 goed. We danken de raden voor hun professionele en constructieve taakinvulling.

Het bieden van passende ondersteuning aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, blijft onze prioriteit. We merken dat de ondersteuningsbehoefte toeneemt. Er komt veel op jongeren af en we doen wat we kunnen om hen de steun te geven die nodig is om hun schoolloopbaan goed te kunnen vervolgen. Tegelijkertijd zien we dat de zorgstructuur binnen onze scholen onder druk staat. De problematiek onder jongeren, waarover de media de afgelopen jaren veel berichten, is ook binnen onze muren voelbaar. Dit vraagt om nauwe samenwerking tussen ouders, kerken en school. Alleen in goede samenwerking kunnen we jongeren in deze vormende fase van hun leven begeleiden.

Terugkijkend op 2025 danken we de Heere voor het vele goede dat we uit Zijn hand mochten ontvangen.

Gouda/Rotterdam, 1 maart 2026

College van Bestuur
Leendert van Wezel, voorzitter
Leendert van der Ham