12. Samenwerking

Samenwerking vormt een belangrijke pijler binnen de scholengroep. Op diverse terreinen wordt samengewerkt met andere scholen, maatschappelijke organisaties en bedrijven om de kwaliteit van ons onderwijs te versterken, nieuwe onderwijsmethodieken te ontwikkelen en het onderwijsaanbod beter aan te laten sluiten op de behoeften van onze leerlingen.
 

Samenwerkingsverbanden

De scholengroep heeft intensieve samenwerkingsverbanden op zowel regionaal als landelijk niveau:

Bestuurdersoverleg en Leermiddelenplatform

Binnen het Bestuurdersoverleg en het Leermiddelenplatform worden contacten onderhouden met de VO-raad, Verus (vereniging voor christelijk en katholiek onderwijs), VGS en uitgeverijen. Dit platform biedt ons de mogelijkheid om betrokken te blijven bij beleidsontwikkelingen en de ontwikkeling van leermiddelen te beïnvloeden.

Schoolleidersplatform

De directeuren van de scholen nemen deel aan het Schoolleidersplatform (SLP). Dit platform faciliteert de uitwisseling van kennis en ervaringen tussen schoolleiders van andere reformatorische en protestants-christelijke scholen, wat bijdraagt aan het verbeteren van het onderwijsbeleid en de onderwijskwaliteit.

Ontwikkeling van nieuwe methodes

De scholengroep levert een actieve bijdrage aan de ontwikkeling van nieuwe onderwijsmethodes. Deze methodes worden ontwikkeld onder leiding van Driestar Educatief in opdracht van het Schoolleidersplatform. Hierdoor kan direct ingespeeld worden op de specifieke behoeften van het reformatorisch onderwijs en worden bijgedragen aan innovatie.

Reformatorisch Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs (RefSVO)

Binnen het RefSVO dat verantwoordelijk is voor passend onderwijs voor ruim 22.000 leerlingen, wordt samengewerkt aan het bieden van maatwerk voor iedere leerling. Door middel van kwaliteitsbezoeken en een uitgebreide financiële verantwoording wordt rekenschap afgelegd aan het samenwerkingsverband. Het ver doorgevoerde schoolmodel binnen RefSVO waarborgt een hoge mate van samenwerking tussen de aangesloten scholen, ondanks de landelijke spreiding.

Regionale samenwerking

In de regio’s Rotterdam, Dordrecht, Gouda, Krimpenerwaard, Krimpen aan den IJssel en Leiden nemen wij deel aan gemeentelijke overleggen over onderwijs. Daarnaast zijn we lid van Fokor, een vereniging van vrijwel alle onderwijsinstellingen in Rotterdam, waaronder het primair, voortgezet en speciaal onderwijs.

Sterk Techniekonderwijs

De scholengroep participeert in meerdere regio’s binnen het programma Sterk Techniekonderwijs, dat zich richt op het versterken van techniekonderwijs. Driestar Gouda neemt deel aan de regio Gouda, Marnix aan regio Dordrecht, en het Beroepencollege De Swaef aan regio Rotterdam-Zuid. Deze samenwerking helpt ons het techniekonderwijs te verbeteren en aantrekkelijker te maken voor leerlingen.

Progressus – Samenwerking tegen het lerarentekort

Om het lerarentekort aan te pakken, wordt samengewerkt met andere christelijke en reformatorische partners binnen het landelijke Progressus-netwerk. Door deze samenwerking willen we de instroom van nieuwe leerkrachten vergroten en de werving en opleiding van docenten beter afstemmen op de huidige behoeften in het onderwijs.
 

Doelstellingen en resultaten

De belangrijkste doelstellingen van deze samenwerkingen zijn het verhogen van de onderwijskwaliteit, het waarborgen van passend onderwijs en het stimuleren van innovatie. De resultaten laten zien dat deze doelen in belangrijke mate worden behaald:

  • Kwaliteitsverbetering: Door samenwerking met RefSVO wordt het aanbod voor passend onderwijs verbeterd en beter afgestemd op de behoeften van onze leerlingen.
  • Innovatie in het onderwijs: De ontwikkeling van nieuwe methodes en deelname aan Sterk Techniekonderwijs heeft geleid tot nieuwe mogelijkheden en lesvormen binnen ons onderwijsaanbod.
  • Docentbehoud en -werving: De samenwerking binnen Progressus heeft geleid tot concrete stappen in de aanpak van het lerarentekort.
     
Bijdrage aan de kwaliteit van het onderwijs

Samenwerkingen dragen bij aan de versterking van de kwaliteit van ons onderwijs. Door kennisdeling, gezamenlijke ontwikkeling en het benutten van elkaars expertise blijven wij ons onderwijs actueel en toekomstgericht houden. Projecten zoals de nieuwe methodes en Sterk Techniekonderwijs zorgen voor een verrijking van ons onderwijsaanbod en stimuleren leerlingen om hun talenten optimaal te ontwikkelen.
 

Toekomstige plannen

In de komende jaren zal de samenwerking met de verschillende netwerken voortgezet en waar mogelijk uitgebreid worden. De volgende thema’s staan op de agenda:

  • Verdieping van de samenwerking binnen Progressus om de instroom van nieuwe docenten verder te vergroten.
  • Uitbreiding van het aanbod in techniekonderwijs, waarbij nieuwe partners worden gezocht om ons programma nog beter aan te laten sluiten op de arbeidsmarkt.
  • Versterking van passend onderwijs door nauwere afstemming met het RefSVO en het beter benutten van digitale hulpmiddelen.

Wij blijven ons inzetten om samen met onze partners de uitdagingen van deze tijd aan te gaan met als doel onze leerlingen het best mogelijke onderwijs te bieden in een veilige en inspirerende omgeving.