In dit hoofdstuk wordt op hoofdlijnen ingegaan op de realisatie van de doelen. Voor een meer gedetailleerde beschrijving verwijzen we naar hoofdstuk 4.
Het jaar 2024 was het laatste van de planperiode van de lopende schoolplannen van Driestar en Wartburg. Vanaf 2025 zal gewerkt worden met de ambities en doelstellingen van het nieuwe schoolplan 'Leven bij de Bron'. De vorige schoolplanperiode is geëvalueerd door samen met de directies van de scholen de voorgenomen doelen te bespreken en de realisatie ervan vast te stellen.
Het SBP kende een drietal pijlers:
In de afgelopen planperiode zijn doelen gerealiseerd op het gebied van formatief handelen, is het toetsbeleid herzien, is veel aandacht geweest voor de motivatie van leerlingen, is gefocust op meer praktijk in de onderbouw basis/kader, is ingezet op meer rust en regelmaat in de schoolpraktijk, hebben onderlinge lesbezoeken meer aandacht gekregen en heeft de samenwerking met het bedrijfsleven nieuwe impulsen gekregen.
Hoewel corona aanvankelijk de uitvoering van veel van de geformuleerde plannen moeilijk maakte, is er op verschillende manieren gewerkt aan dit thema. Het 'school zijn voor stad en omgeving' kreeg steeds meer vorm. Dit thema kreeg nieuwe impulsen door in de projectweken samenhangende projecten aan te bieden aan de leerlingen.
Het hele proces van examinering, versterking van de vaksecties en professionalisering van docenten kreeg veel aandacht. Daarnaast is gewerkt aan verdere versterking van identiteit in de vakken.
Per saldo wordt met tevredenheid teruggekeken op wat onder de planperiode van het SBP 'Voor het leven' van Driestar is gerealiseerd. Niet alles is af en aan sommige doelstellingen wordt ook onder het nieuwe schoolplan nog verder gewerkt, maar per saldo is veel bereikt. De onderwijskundige doelstellingen en de ambities rondom identiteit in de vakken zijn grotendeels bereikt en ook in de organisatie zijn diverse voorgenomen initiatieven naar tevredenheid uitgevoerd.
Het schoolplan kende drie hoofdthema's:
In de schoolplanperiode is veel aandacht geweest voor fundamentele bezinning op 'goed onderwijs'. Ook is veel aandacht gegeven aan de professionalisering van docenten rond thema's als onderwijskwaliteit, en is de monitoring van de kwaliteitsthema's verder versterkt.
Onder dit thema is gewerkt aan beperking van de toetsdruk voor leerlingen, bevordering van het lezen en balans in digitalisering. Op alle punten zijn mooie ontwikkelingen op gang gebracht.
Burgerschap, versterking van begeleiding van leerlingen, onder andere door extra investeringen in mentoraat en veranwoordelijkheid nemen voor stad en omgeving zijn hierin de belangrijkste accenten geweest.
Terugkijkend is er tevredenheid over wat onder de planperiode van het Schoolplan 'Ruimte voor onderwijzen' is gerealiseerd.
Samenvattend is zowel binnen Driestar als binnen Wartburg met focus gewerkt aan de realisatie van de gestelde doelen. Veel is gehaald, een aantal thema's blijft aandacht vragen of is nog niet helemaal gerealiseerd. Deze thema's hebben een plek gekregen in het nieuwe schoolplan. Acties rond leesbevordering, toetsdruk, versterken identiteit in de les en blijvend stimuleren van de onderlinge bezinning rond identitaire thema's zijn naar tevredenheid gerealiseerd.
Per saldo mogen we dankbaar terugzien op de afgelopen jaren. De coronaperiode viel binnen deze planperiode en leidde tot diverse extra uitdagingen. Toch mochten de ambities grotendeels worden gerealiseerd.
Intussen is het bestuurlijk deel van het nieuwe schoolplan gereed. De afgelopen jaren is gewerkt aan het komen tot ambities voor de komende vier jaar. Het kernthema is 'Leven uit de Bron' met drie daarbij behorende thema's:
Het proces om te komen tot het nieuwe schoolplan heeft veel momenten van waardevolle interne gesprekken en gesprekken met onze belanghebbenden opgeleverd. Daarmee heeft het proces op zich al bijgedragen aan het opnieuw vaststellen en doorleven wat onze opdracht is en wat ons drijft.
Deze ambities zijn in de eerste helft van het schooljaar 2024/2025 uitgewerkt in doelstellingensets per school en voor de ondersteunende diensten. In de tweede helft van het schooljaar 2024/2025 worden deze doelstellingen uitgewerkt in concrete, meetbare acties op school- en dienstniveau.