Het afgelopen jaar stond in het teken van versterking en optimalisatie. Belangrijke thema’s waren onder meer het harmoniseren van beleidslijnen en het bevorderen van een cultuur waarin samenwerking, eigenaarschap en persoonlijke ontwikkeling centraal staan.
De afdeling P&O streeft naar een HRM-beleid dat is afgestemd op zowel organisatiedoelen als interne en externe ontwikkelingen. De komende jaren richt de strategische agenda van de afdeling P&O zich dan ook erop dat alle medewerkers een positieve en coöperatieve houding tonen ten aanzien van het uitdragen van de identiteit, dat zij het eigenaarschap nemen voor de onderwijskwaliteit en de eigen deskundigheid en voor het bevorderen van een lerende cultuur door kennisdeling en feedback. Leidinggevenden spelen hierin een voorbeeldrol en ondersteunen hun teams actief.
Intussen zijn de personeelstekorten in het onderwijs groot, en treffen deze ook onze school. Door creativiteit en grote inzet vinden de schooldirecties samen met de collega’s voor veel problemen vaak oplossingen, maar niet alles kan worden opgelost en een aantal vakken op de scholen staat onder druk.
Er wordt door de afdeling P&O in samenwerking met de afdeling Communicatie vol ingezet op wervingsactiviteiten zoals het organiseren van zij-instroomavonden en contacten met studentenverenigingen. Door het jaar heen leidt dit tot een stroom van kandidaten, maar ook daarmee kunnen we niet alle vacatures vervullen. Ook blijven we werken aan het zijn van een zo aantrekkelijk mogelijk werkgever, binnen de grenzen van onze financiële kaders.
De inzet van onbevoegde leraren is een acute oplossing voor het probleem van vacatures. Op dit moment zien we dat vacatures niet ingevuld worden of voor een groot deel ingevuld worden met onbevoegde docenten. Van de organisatie vraagt dit (nog) meer aandacht voor onze onboardingprogramma’s, studiefaciliteiten en het opleidingsbeleid. Ook het blijven verbinden van zittend personeel aan de organisatie door het stimuleren van vitaliteit, duurzame inzetbaarheid, identiteit en ontwikkelbereidheid is een speerpunt voor de komende jaren. In dit kader zetten we als afdeling P&O ons ook in door te participeren binnen Progressus, de onderwijsregio van christelijk-reformatorische scholen.
In het afgelopen jaar hadden we zeven vacatures voor leidinggevende posities. Al deze functies zijn ingevuld door interne kandidaten. Door actief in te zetten op interne doorstroom, blijven we medewerkers boeien en binden. Daarnaast heeft een leiderschapsoriëntatietraject, dat door een groep medewerkers succesvol is afgerond, bijgedragen aan het versterken van hun loopbaanperspectief.
Doordat steeds meer nieuwe werknemers starten zonder een onderwijsbevoegdheid of ervaring in het onderwijs is het onboardingsprogramma van groot belang. Als werkgever zetten wij ons in om nieuwe collega’s een soepele landing te bieden. Dit doen we door middel van een gestructureerd onboardingproces en intensieve begeleiding, zodat zij snel hun plek vinden binnen de organisatie en zich kunnen ontwikkelen tot waardevolle krachten in het onderwijs. Ondanks de openstaande vacatures nam het aantal fte in de achterliggende jaren toe, mede door de inzet van bijvoorbeeld de werkdrukmiddelen en andere subsidies. Aangezien deze middelen tijdelijk zijn, verwachten we op termijn een afname in de personele inzet.
Het totale personeelsbestand omvat per 31 december 2024 1010 medewerkers en 737 fte.
Jaar | Headcount | FTE |
---|---|---|
2021 | 941 | 719 |
2022 | 972 | 721 |
2023 | 994 | 728 |
2024 | 1010 | 737 |
Als werkgever hechten we groot belang aan een veilige onderwijsomgeving voor leerlingen en medewerkers. In dit kader wordt van nieuwe medewerkers en personen niet in loondienst, waarvoor de verplichting geldt, verwacht dat zij bij aanvang van hun werkzaamheden beschikken over een geldige Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
In 2024 zijn er 113 nieuwe medewerkers in loondienst gestart, van hen beschikte iedereen (100%) bij het ingangsmoment over een geldige VOG. Daarnaast zijn er 40 nieuwe personen gestart die niet in loondienst zijn, maar waarvoor de VOG-verplichting geldt. Van deze groep waren minder dan vijf personen niet tijdig in het bezit van een VOG. Er waren geen personen zonder VOG.
Nieuwe VOG's in 2024 | VOG aanwezig op ingangsmoment | VOG te laat aanwezig | VOG niet aanwezig |
---|---|---|---|
Nieuwe medewerkers in loondienst | 113 | 0 | 0 |
Nieuwe personen niet in loondienst VOG verplichting | 40 | <5 | 0 |
Aan de accountant is geen opdracht gegeven om de werkzaamheden uit te voeren, zoals deze zijn opgenomen in bijlage IV bij het Onderwijsaccountantsprotocol inzake de tijdige aanwezigheid van de VOG in het verslagjaar.
Door het onderwijsakkoord van april 2022 zijn extra middelen beschikbaar gekomen om de werkdruk in het onderwijs te verlagen. Binnen de scholengroep worden deze middelen op basis van de volgende uitgangspunten ingezet:
Uit de schoolplannen blijkt dat de middelen onder andere worden ingezet voor extra ondersteuning van mentoren, teamcoördinatie, extra uren voor onderwijsontwikkeling en begeleiding van startende docenten. Daarnaast wordt ook onderwijsondersteunend personeel ingezet om docenten te ontlasten.
In het kader van de banenafspraak blijven we ons inzetten voor een inclusieve arbeidsmarkt door passend werk te bieden aan medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt en bij vacatures te overwegen of deze ingevuld kunnen worden door kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Het gemiddelde ziekteverzuim over het jaar 2024 was 5,0%. Dit is exclusief het verzuim in het kader van zwangerschap. Het ziekteverzuim is de afgelopen jaren stabiel gebleven rond dit percentage. Het afgelopen jaar is het ziekteverzuimbeleid herschreven en geharmoniseerd. De afdeling P&O biedt leidinggevenden ondersteuning in hun rol als casemanager bij ziekte. Daarnaast is gestart met het aanbieden van Preventief Medisch Onderzoek aan medewerkers van wie de deelname hoger was dan verwacht.
Jaar | Ziekteverzuim |
---|---|
2021 | 4,1% |
2022 | 5,1% |
2023 | 5,2% |
2024 | 5,0% |
Met betrekking tot de financiële risico’s van diverse uitkeringen wordt veel aandacht besteed aan het voorkomen van deze kosten door als werkgever fors in te zetten op begeleiding en coaching van medewerkers. Vanuit het oogpunt van goed werkgeverschap is ons beleid erop gericht dat ontslag een uiterst middel is om medewerkers te laten vertrekken. Als eigenrisicodrager blijven daarmee de mogelijke uitkeringslasten beperkt.
Het afgelopen jaar stond in het teken van verdere versterking van veiligheid en welzijn binnen de scholengroep. Hoewel er nog voldoende uitdagingen zijn, zijn er belangrijke stappen gezet om de werk- en leeromgeving veiliger en beter georganiseerd te maken.
In 2024 is een samenwerking aangegaan met Aukes Training & Advies, aan wie de EHBO- en BHV-trainingen zijn uitbesteed. Deze samenwerking stelt ons in staat om de kwaliteit van onze EHBO- en BHV-organisatie verder te verbeteren.
Er is aandacht besteed aan het actualiseren en uitbreiden van het veiligheidsbeleid:
De preventiemedewerkers van alle scholen hebben nascholing gevolgd. Daarnaast is hun taakomschrijving geharmoniseerd, waardoor meer uniformiteit is ontstaan.
Een ander belangrijk actiepunt was de uitvoering van de RI&E op meerdere scholen. Dit proces loopt door tot in 2025, zodat alle scholen volledig zijn meegenomen.
De Incidentenmonitor Veiligheid is binnen de gehele scholengroep in gebruik genomen. Periodiek zijn en worden rapportages opgesteld van de geregistreerde incidenten. De inzichten uit deze rapportages ondersteunen ons bij het signaleren van trends en het prioriteren van verbeteracties.
Met de stappen die in 2024 zijn gezet, bouwen we verder aan een veilige en gezonde leer- en werkomgeving. Het is een proces dat voortdurend aandacht vraagt, en we blijven hier met elkaar aan werken.
Op basis van de leerlingenprognose en de begrote ontwikkeling van de reguliere bekostiging en aanvullende subsidieregelingen, verwachten we na 2026 een daling van het aantal personeelsleden. Deze daling zal na 2027 versterkt worden als alle NPO-middelen in 2027 ingezet zijn.
Het komende jaar zal zich met name toespitsen op verdere harmonisatie en actualisatie van het functiehuis en ontwikkelingen rondom het taakbeleid. In de achterliggende jaren hebben er veel veranderingen en aanpassingen in beleid en werkprocessen plaatsgevonden. De komende jaren wil de afdeling P&O zich meer toespitsen op het geven van toelichting, adviseren en ondersteunen van leidinggevenden op onze thema’s.