De missie van Driestar is te leven uit en naar de Bijbel, het Woord van God. De school leidt niet alleen op voor een diploma, maar leert voor het leven. Ze is een leer- en leefgemeenschap met de kernwaarden verbinding, verantwoordelijkheid, vorming en veiligheid. Deze kernwaarden geven richting aan de wijze waarop het onderwijs gestalte krijgt. De leerling groeit hierbinnen op tot een zelfstandig persoon die met hoofd, hart en handen God en de naaste wil dienen. Dit levensdoel is omschreven in 1 Johannes 3 vers 23: “En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in de Naam van Zijn Zoon Jezus Christus en elkander liefhebben.”
Naar aanleiding van de evaluatie van het strategisch beleidsplan (SBP) 2016-2020 is de conclusie getrokken dat ten aanzien van onze drie strategische thema’s:
veel bereikt is, maar dat voor alle drie geldt dat de gewenste eindsituatie nog niet bestaat. Het thema ‘de basis op orde’ blijft staan, omdat dit voortdurend aandacht behoeft. Vervolgens zijn voor de periode 2020-2024 de doelen en indicatoren geactualiseerd. Er zijn nieuwe doelen geformuleerd over duurzaamheid en toetsing. De doelen behorend bij het thema ‘professionalisering op maat’ zijn verdeeld over de andere thema’s, zodat drie hoofdthema’s overgebleven zijn. Vervolgens is het strategisch beleidsplan 2020-2024 ‘Voor het leven’ vastgesteld, met instemming van de medezeggenschapsraad en Raad van Toezicht. Voor elk van de hoofdthema’s van het SBP is aangegeven wat merkbaar moet worden in de school in de periode 2020-2024 en welke doelen er nagestreefd worden. Het College van Bestuur heeft indicatoren geformuleerd op basis waarvan de voortgang van het strategisch beleid inzichtelijk wordt. De directeuren binnen Driestar hebben op basis van het SBP eigen locatieplannen opgesteld, waaraan met teamplannen uitvoering gegeven wordt.
In de titel van het schoolplan is geprobeerd de ambitie tot uitdrukking te brengen: 'Ruimte voor onderwijs; onderwijzen, ontspannen en ontmoeten'. We spreken niet meer over een missie; we beschouwen onderwijs verzorgen als een opdracht. De opdracht van onze school is gebaseerd op wat onze Heere Jezus Christus zegt in Markus 12 vers 30 en 31: “Gij zult de Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod. En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod, groter dan deze.”
Voor de school en het onderwijs hebben we dit woorden gegeven in de volgende doelomschrijving: 'We willen leerlingen in aanraking brengen met het ware, goede en schone dat onderzocht, gekend en gezegd is van de schepping. Ook laten we hun zien hoe de gebrokenheid doorwerkt op alle levensterreinen. Het onderwijs is erop gericht dat leerlingen groeien in mogelijkheden, interesses en vermogens, zodat zij gestalte kunnen geven aan hun roeping om God te zoeken en als burger te staan in onze samenleving, in gehoorzaamheid aan en in navolging van Christus.'
De begrippen 'onderwijzen, ontmoeten en ontspannen' zijn de thema's die leidend zijn voor de komende jaren. Elk thema is weer onderverdeeld in drie subthema's. Zodoende hebben we negen speerpunten geformuleerd op basis waarvan de locaties hun plannen hebben uitgewerkt en vormgegeven.
In 2024 is het proces om te komen tot een gezamenlijk schoolplan voor alle scholen van Driestar-Wartburg voortgezet en op bovenschools niveau tot een afronding gekomen. Dit heeft geleid tot een nieuw schoolplan met drie strategische thema's met onder elk van deze thema's drie gezamenlijke ambities.
De scholen hebben in 2024 een start gemaakt om vanuit deze ambities eigen plannen op te stellen waaraan de komende jaren gewerkt zal worden.
In dit onderdeel wordt beschreven op welke wijze door middel van activiteiten en onderwerpen aan het strategisch beleid in het jaar 2024 vormgegeven is.
Driestar Gouda PrO vmbo heeft een werkgroep samengesteld om een plan van aanpak te maken voor het vergroten van de sociale veiligheid.
Op Driestar Gouda havo vwo heeft de bovenschoolse visie op burgerschap een vertaling gekregen in eigen beleid. Er is een leerlijn vastgesteld en samenhang gecreëerd. Er ligt een goede basis voor een doelgericht en samenhangend programma vanaf de brugklas tot aan de examenklas. De verdere uitwerking daarvan is belegd bij de vaksecties binnen de school. Belangrijk onderdeel daarvan is het werken aan een goede schoolcultuur. Daarbij is aandacht voor de inbreng van leerlingen, maar is ook geïnvesteerd in helderheid over de leefregels binnen de school. Concreet voorbeeld hiervan is de flyer ‘Zo doen wij dat in Bèta’ die in de mentorlessen met de leerlingen is besproken.
Op Driestar Lekkerkerk is een inzamelpunt gestart voor de voedselbank, in een studieochtend georganiseerd die gericht was op de ontmoeting met andersdenkenden. De school participeert in de herinrichting van de Joodse begraafplaats in Lekkerkerk. Voor omwonenden organiseerde de school een maaltijd voor bewoners van het nabijgelegen verzorgingstehuis. Ook wordt binnen de school ingezet op thema’s als duurzaamheid en omzien naar de naaste. Bijvoorbeeld door het stimuleren van gebruik van herbruikbare bekers en mokken, regelmatige inzet van leerlingen op de nabijgelegen basisschool en inzamelingen van gelden voor goede doelen.
Driestar Leiden heeft ingezet op de doorontwikkeling van het burgerschapsprogramma. Ook is de invulling van de PfL-activiteitenweken verder verbeterd.
Driestar Gouda PrO vmbo heeft in 2024 werk gemaakt van een goed zicht op de ontwikkeling van leerlingen. De kwaliteitszorgmedewerker heeft Cito-uitslagen met betrekking tot de basisvaardigheden geanalyseerd. Daarnaast richt de school zich op het thema toetsing waarbij de focus ligt op goede lessen, goede monitoring van de prestaties van leerlingen. De inzet van Learnbeat is hierbij helpend. Veel docenten gebruiken dit programma en kunnen zo goed monitoren en maatwerk bieden. In Gamma liep de pilot met eigen devices door; deze wordt in 2025 geëvalueerd.
Driestar Gouda havo vwo heeft onderzocht op welke wijze uitdagend onderwijs op maat een praktische vertaling kan krijgen in de havo. Gekozen is voor het inrichten van een praktijkroute havo-educatie die vanaf schooljaar 2025/2026 zal worden aangeboden. Ook is het geheel aan onderwijsactiviteiten buiten de reguliere lessen inzichtelijk gemaakt in een folder voor leerlingen, om hen zo te stimuleren hun eigen onderwijsprogramma te verrijken, passend bij hun eigen gaven en talenten.
Driestar Lekkerkerk biedt de mogelijkheid om vervroegd examen te doen. Ook is ingezet op maatwerkuren voor leerlingen. Bij het vak Engels wordt Holmwoods ingezet in alle klassen. Daarnaast is een start gemaakt met het opzetten van een programma voor hoogbegaafde leerlingen.
Driestar Leiden is in vmbo-gt3 gestart met het vak Technologie & Toepassing. Dit beroepsgerichte vak is nieuw in Leiden en wordt op locatie aangeboden voor technische leerlingen, zodat niet langer gebruik hoeft te worden gemaakt van het aanbod van Driestar Gouda.
Driestar Gouda PrO vmbo heeft vanuit het thema sociale veiligheid ingezet op toerusting van collega’s om dit thema op te pakken. Inzet is dat lessen over sociale veiligheid en seksualiteit zoveel mogelijk door eigen personeel worden gegeven aan de hand van de methode Beloved. De school loopt met betrekking tot leesvaardigheid en rekenen niet achter op het landelijk gemiddelde, maar er is ook geen stijgende trend te zien. Verschillen binnen klassen zijn soms fors en dat geeft uitdagingen in de lespraktijk en bij opdrachten. Er is meer zicht nodig op de ontwikkeling van de leerlingen in de bovenbouw.
Driestar Lekkerkerk moedigde collega’s aan om de scholingsmogelijkheden te benutten. De directie verhoogde de frequentie van lesbezoeken. Er is ingezet op de positie van lezen als vast onderdeel van taallessen. Ook worden er aan de vaksecties relevante thema’s aangereikt ter bespreking. Er is voortgang gemaakt bij de verdere doordenking van het toetsbeleid. Ook wordt ingezet in het werken aan de hand van jaarplannen.
Driestar Leiden is dit jaar gestart met vwo-5. Daarmee is het laatste leerjaar aan het onderwijsaanbod toegevoegd. Er is een aparte stamklas vwo en bij de clustervakken wordt er gecombineerd met havo-leerlingen. De invoering is gefaseerd en succesvol verlopen.
Het stimuleren van een lerende cultuur stond op Revius het afgelopen jaar centraal. Alle docenten namen deel aan professionele leergemeenschappen (PLG’s) waarbinnen uiteenlopende thema’s werden behandeld. Van toetsing onder leiding van een toetsexpert tot groepsdynamiek, hoogbegaafdheid, effectieve leesbevordering en meesterschap voor startende docenten. Elke PLG bood kansen voor samenwerking en verdieping. Daarnaast is een start gemaakt met deelname aan het Erasmus Science Programma als onderdeel van de Revius Talent-modules.
Revius heeft eveneens ingezet op professionalisering van de leerlingbespreking door de invoering van Catwise. Daarmee wordt extra aandacht besteed aan het geven van positieve feedback op het leerproces van leerlingen. Dit gaf hen meer verantwoordelijkheid en zorgde voor constructieve mentor-ouder-leerling (MOL) gesprekken. Tegelijkertijd werd het pedagogisch klimaat verder versterkt door een herziening van het schoolreglement. In plaats van een focus op regels staan nu kernwaarden centraal.
Op Marnix kon door de beschikking over de NPO-subsidie het additionele ‘Marnix-ondersteuningsprogramma‘ voortgezet worden. De opzet hiervan is in het afgelopen jaar verder uitgebouwd en geprofessionaliseerd. Naast de inzet van externen werden ook collega’s en leerling-tutoren ingezet. Daarnaast werden additionele lessen aangeboden aan de brugklasleerlingen in het kader van het programma ‘Maak Talent’.
Verder heeft Marnix extra aandacht gegeven in de leerlingbespreking voor attitude, waarvoor verschillende categorieën uitgewerkt zijn (doelstelling uit de locatie-teamplannen). Hiervoor werd voor collega’s extra tijd ingepland. Gedacht kan worden aan attitude ten opzichte van studie(houding), burgerschap, respect en de betrokkenheid van leerlingen. Ook ouders werden in deze beoordeling betrokken. Daarnaast heeft de aandacht voor executieve vaardigheden van leerlingen weer centraal gestaan.
Voor het praktijkonderwijs zijn nieuwe methodes geïmplementeerd voor Nederlands, rekenen en Engels. Als voorbereiding op het nieuw ingevoerde PrO-diploma werken de PrO-leerlingen aan een vierjarig portfolio.
Het formatief handelen en leesbeleid kreeg in alle vakken en op o.a. ontwikkeldagen extra aandacht.
Afgelopen september heeft de onderwijsinspectie een kwaliteitsonderzoek uitgevoerd op het Beroepencollege De Swaef. Dit onderzoek betrof de afdelingen vmbo basisberoepsgerichte leerweg en gemengde leerweg. Het eindoordeel van de onderwijsinspectie is dat zowel het onderwijsproces, de veiligheid, de onderwijsresultaten alsook de kwaliteitszorg voldoende is. Dit geeft reden tot dankbaarheid.
In het achterliggende kalenderjaar heeft het Beroepencollege De Swaef de thema’s van 'de basis op orde' opnieuw met de collega’s besproken. Dit was nodig omdat we al meerdere jaren met de eerste versie hebben gewerkt en er ondertussen ook weer veel nieuwe collega’s aan de school verbonden zijn. Dit heeft geleid tot een herziening van de thema’s. Een van de thema’s is de uitwerking van het kledingbeleid in de praktijk. Hierbij wordt samen opgetrokken met Guido de Brès vanwege het voedingsgebied. Ook werd in overleg met WISeducatie gesproken over wat werkt en wat we niet moeten doen.
In 2023 is gestart met het verzorgen van de lessen burgerschap in leerjaar 1. Nu worden er ook in leerjaar 2 lessen burgerschap gegeven. De inhoud van deze lessen gaan o.a. over zelfbeeld, karaktervorming, relaties en seksualiteit (Beloved), duurzaamheid, solidariteit en diversiteit.
In het afgelopen jaar heeft de school verder gewerkt aan het versterken van de identiteit en professionaliteit. Tijdens de weekopeningen met het personeel zijn de artikelen uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis behandeld. Dit bood niet alleen waardevolle lessen om zelf mee aan de slag te gaan, maar versterkte ook het vermogen om deze waarden door te geven aan de leerlingen.
Het onderwijs op De Burcht werd gekenmerkt door de individuele aandacht voor leerlingen bij het behandelen van de lesstof en met betrekking tot gedrag. Vanuit deze individuele aandacht wordt blijvend gestuurd richting mogelijkheden om lessen en andere activiteiten in het reguliere proces te gaan volgen. Het motto hierin is: De Burcht waar nodig, regulier waar dat kan.
Guido de Brès heeft het afgelopen jaar sterk ingezet op een herziening van de Bresweken. Tijdens deze activiteitenweken is het programma herzien waardoor er vakoverstijgend wordt gewerkt. Daarnaast is binnen Guido de Brès een studiedag georganiseerd rondom het thema identiteit in het onderwijs.
Een school waar leerlingen en medewerkers zich op ontspannen wijze kunnen ontwikkelen, blijft een belangrijke pijler binnen Revius. Het initiatief ‘Heel Revius leest’ bood een inspirerende dag waarop alle klassen een speciaal leesprogramma volgden. Ook medewerkers deden mee met hun eigen leeskringen.
Het jaar 2024 was voor het Beroepencollege De Swaef een feestelijk jaar, omdat de school haar 40-jarig bestaan mocht vieren. Hierbij is met de leerlingen in de eerste schoolweek van het schooljaar stilgestaan. Daarnaast vond een geslaagde reünie plaats voor oud-collega’s en oud-leerlingen.
Het thema ontspanning werd op De Burcht dagelijks vormgegeven in de pauzes, de werkoverleggen en ook tijdens reguliere werkzaamheden. Een ontspannen werksfeer helpt leerlingen om zich mentaal beter te voelen en daarom ook beter te presteren.
Op Marnix werd binnen het praktijkonderwijs gewerkt aan rust in de klas door extra aandacht te hebben voor lezen. Binnen het praktijkonderwijs is het leerlingvolgprogramma Presentis geïmplementeerd.
Vanuit de coronaperiode is er voor de leerlingen opnieuw extra aandacht geweest op het gebied van welzijn. Dit heeft geresulteerd in een o.a. voetbal-, schaats- en klimmiddag met de hele school.
Daarnaast hebben Guido de Brès en Marnix het toetsbeleid herzien waardoor er minder summatieve toetsen zijn en dat er meer formatief getoetst wordt.
Voor de Wartburgscholen was 2024 ook het jaar van de telefoonvrije school.
Revius heeft het afgelopen jaar de voorbereidingen getroffen voor een telefoonvrije school en is hiermee vanaf januari 2025 gestart onder het motto ‘Gewoon zonder telefoon.’
Bij de andere scholen was de overgang naar een telefoonvrije school al eerder gerealiseerd; dit is bijzonder goed verlopen. Het resultaat is dat er tijdens de les meer concentratie is. In de aula zorgt het voor meer sociale contacten. Ook hebben leerlingen meer interesse voor spelletjes en andere creatieve invulling van de tijd die hierdoor vrijkomt.
Het thema ontmoeting kreeg op Revius op diverse manieren invulling. Vanuit de kernwaarden van burgerschap en vreemdelingschap is een studiemiddag georganiseerd waarin de populatiebeschrijving en doelstellingen werden geformuleerd.
Op het gebied van samenwerking zijn er gesprekken geweest met de gemeente en het VSO om te komen tot gezamenlijke huisvesting in het gebouw.
Het Beroepencollege De Swaef organiseerde ruimte en tijd voor ontmoeting tijdens sportieve activiteiten en personeelsvergaderingen. Dit bood gelegenheid om de plannen voor de toekomst te bespreken, maar ook om op informele wijze banden te versterken. Deze momenten dragen bij aan een sterk en betrokken team dat samenwerkt aan de missie van de school.
Op Marnix is in het praktijkonderwijs en de overige afdelingen ingezet op zaken waarbij ontmoeting centraal staat. Hierbij kan gedacht worden aan mentoraat, gesprekken en ontmoeting van de leerlingen. In dit kader werden vanuit de NPO-gelden extra uren voor de mentoren beschikbaar gesteld; dat resulteerde in extra contacttijd tussen mentor en leerling. Ook werd een junior-mentoraat door en voor leerlingen ingevoerd.
Het thema ‘ontmoeten’ heeft in aansluiting op de programma’s uit voorgaande jaren vorm gekregen door o.a. de bezinningsdagen, projectweken, een respectdag, groene vrijdag, een herfstdiner met buurtbewoners, lunchconcerten met en door en voor leerlingen en buurtbewoners.
De vakken verzorging en media-oriëntatie zijn omgevormd en uitgebreid naar het nieuwe Burgerschapsprogramma LEEF! Voor de brugklassen zijn deze lessen in 2024/2025 gestart. De bedoeling is om dat de komende jaren naar de overige onderbouwjaren uit te breiden.
Vanuit de schooleigen invulling van de burgerschapsopdracht (‘Burgerschap en vreeemdelingschap’) werden contacten gelegd buiten de school.
In het kader van het programma internationalisering werd o.a. een bezoek aan het Europees Parlement, de Tweede Kamer en een partnerschool in Budapest gebracht en ontving de school leerlingen van haar partnerschool. Er was opnieuw een digitale uitwisseling met een Franse schoolklas.
De Burcht is een kleine school waar medewerkers en leerlingen met hun ouders elkaar intensief ontmoetten. Deze intensieve werkrelatie tussen team, leerlingen en ouders hielp de leerlingen om te integreren of te re-integreren in het reguliere onderwijs of in een leer-werktraject.
Het team van De Burcht is geschoold door PCM-trainers. Vanuit persoonlijke communicatieprofielen werd nagedacht over de rollen in de school, over samenwerking en/of afstemming met anderen. Dat was een inzichtgevend proces.
Toetsing en examinering blijft ook in 2024 een centraal thema binnen onze scholengroep. Veel scholen hebben hun Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) herzien en hebben daarbij kritisch gekeken naar het aantal summatieve toetsen. Tegelijkertijd groeit de belangstelling voor formatieve toetsing en evaluatie wat scholen stimuleert om alternatieve vormen van (digitale) toetsing te onderzoeken en te implementeren.
Sinds 2022 beschikken alle scholen over een eigen examencommissie, die verantwoordelijk is voor diverse aspecten van toetsing en examinering. De beleidsadviseur Onderwijs & Algemene Zaken heeft hierin een coördinerende rol vervuld. Dankzij meerdere bovenschoolse bijeenkomsten is er expertise uitgewisseld, zijn gezamenlijke cursussen georganiseerd en is een uniform format voor de jaarreflectie vastgesteld. In lijn met de wettelijke vereisten zijn deze jaarreflecties door het bevoegd gezag beoordeeld en besproken, en zijn de adviezen aan zowel het bevoegd gezag als de directies meegenomen in de besluitvorming.
Een belangrijk aandachtspunt in 2024 was het bewaarbeleid van leerlinggegevens, met name rondom examenwerk. Met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) als kader heeft elke examencommissie een specifiek bewaarbeleid ontwikkeld voor de eigen school.
Daarnaast kenmerkte 2024 zich door de snelle opkomst van generatieve kunstmatige intelligentie (AI). Dit fenomeen heeft geleid tot een brede bezinning binnen het onderwijs en werpt nieuw licht op de toekomst van toetsing en examinering. De impact van generatieve AI zal naar verwachting ook de komende jaren grote uitdagingen en kansen met zich meebrengen.
De meeste leerlingen groeien gezond op en halen een diploma of vinden een werkplek zonder een beroep te doen op de leerlingenzorg. Een groeiend aantal leerlingen doet dit wel. Een deel van de ondersteuningsvraag kan opgevangen worden in de contacten tussen de leerling en de mentor of docent. Daarnaast zijn er leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. De leerlingenzorg is erop gericht om passend onderwijs te bieden en collega’s hierin toe te rusten. De school ziet het als een Bijbelse opdracht om alle leerlingen de mogelijkheid te bieden te ontwikkelen en onderwijs te volgen. Het afgelopen jaar is op verschillende manieren gewerkt aan het verder versterken van de zorgstructuur en het bieden van inclusief onderwijs. Samen met de andere reformatorische scholen maakt scholengroep Driestar-Wartburg onderdeel uit van het samenwerkingsverband RefSVO. Kwaliteitsaudits en tevredenheidsonderzoeken geven een positief beeld van de wijze waarop de school passend onderwijs vormgeeft. Ouders en leerlingen zijn positief over de leerlingenzorg.
De eerste ondersteuning vindt plaats in de klas en tijdens de contacten met docenten. Voor alle docenten zijn cursussen of nascholingsactiviteiten opgezet om hieraan invulling te geven. De scholing wordt zoveel als mogelijk intern verzorgd. Ook hebben docenten de mogelijkheid om vragen of zorgen te delen met professionals en zo de leerling verder te helpen. De zorg- en ondersteuningsprofessionals worden jaarlijks op meerdere momenten geschoold en hebben intervisie.
De mogelijkheden in de zorgstructuur zijn groot. Dat heeft tot resultaat gehad dat een groot deel van de leerlingen met ondersteuning een diploma of startkwalificatie gehaald heeft. In de afgelopen jaren is het aantal aanmeldingen voor de Trajectklassen in Gouda gestegen. Om het gewenste kwaliteitsniveau van onderwijs en zorg te kunnen borgen, is onderzocht op welke wijze hierin sturing aangebracht kon worden. De resultaten van het onderzoek zijn verwerkt en hebben geleid tot een nieuwe ondersteuningsvorm met de naam ‘schakelklas’. Tegelijk is daarmee de rechtstreekse aanmelding voor de trajectklassen vervallen. Het doel is een leerlingengroep extra ondersteuning te bieden waarmee deelname aan de reguliere lessen mogelijk blijft. Met ingang van het schooljaar 2024/2025 is deze voorziening gestart.
Voor de Wartburgscholen is in het voorgaande jaar gewerkt aan het inzichtelijk maken van de leerlingenzorg. Met het verkregen inzicht is een aantal aandachtspunten geformuleerd en besproken. Ook heeft dit geresulteerd in het aanstellen van een staffunctionaris leerlingenzorg voor de scholen. Samen met de betrokkenen van de verschillende scholen zal verder gewerkt worden aan versterking en samenwerking van de leerlingenzorg binnen de scholengroep.
Voor de ondersteuning aan hoogbegaafde en meerbegaafde leerlingen is een subsidie aangevraagd en verkregen vanuit het Ministerie van OCW. In de voorgaande jaren is gebouwd aan een basispakket van ondersteuning voor deze doelgroep. Met de in 2024 verkregen subsidie wordt deze basis versterkt en verdiept. Dit is gestart in 2024 en zal in de komende jaren verder vormgegeven worden.
Volgens onderzoek is het welbevinden van leerlingen in de afgelopen jaren afgenomen. Somberheid en eenzaamheid zijn actuele onderwerpen. Om onze zorgspecialisten hierin toe te rusten en tools aan te reiken voor het gesprek en het toepassen van interventies zijn verschillende acties ondernomen. Collega’s zijn geschoold in een gesprekstechniek, het protocol voor suïcide signalen is geactualiseerd en vertrouwenspersonen zijn geschoold in het herkennen van signalen.
Vanuit de overheid zijn er ambities geformuleerd om te komen tot inclusief onderwijs in 2035. Doel is alle leerlingen thuisnabij onderwijs te bieden en het VSO hierbij op te nemen. De werkagenda die hiervoor gepresenteerd is, heeft geleid tot een bezinning binnen onze scholen op de vragen: Op welke wijze is inclusief onderwijs mogelijk? Welke pedagogische uitgangspunten en welke didactische vraagstukken zien we op ons afkomen? Deze opgestarte bezinning zal komend jaar verder vormgegeven worden.