Om de professionele kwaliteitscultuur binnen de scholen een verdere impuls te geven, zijn de vijf richtinggevende vragen binnen alle geledingen van de organisatie met grote regelmaat gesteld:
Dit denken over, het vormgeven, evalueren en borgen van goed onderwijs is een cyclisch proces dat dit jaar goed zichtbaar werd in de processen rondom de evaluatie van de schoolplannen 2020-2024 en het toewerken naar de schoolplannen voor 2025-2029.
Voor het stellen van uitvoerbare doelen, het naar behoren realiseren en het breed en regelmatig evalueren moet blijvende aandacht zijn. Ook is het van belang dat de effecten van ons handelen benoemd en gezien kunnen worden, aanzetten geven tot verbetering of borging en dat hierover een waardering kan worden uitgesproken. Zo draait de PDCA-cyclus binnen alle lagen van de organisatie op een effectieve wijze in de realisering van goed onderwijs.
De scholengroep is aangesloten bij Vensters. Binnen Vensters zijn landelijke kwaliteitsstandaarden ontwikkeld die het mogelijk maken om scholen met elkaar te vergelijken. Data zijn voor iedereen beschikbaar op Scholen op de Kaart waarbij de scholen zich door middel van toelichtingen verantwoorden over de behaalde resultaten. De kwaliteitszorgmedewerkers van de scholen en de beleidsmedewerker kwaliteitszorg zorgen voor de jaarlijkse update van deze gegevens. Veel van deze gegevens worden als basis gebruikt voor de monitoringsgesprekken die het College van Bestuur met de directeuren afzonderlijk tweemaal per jaar voert en waarover het College van Bestuur ook tweemaal per jaar rapporteert aan de Raad van Toezicht. Deze monitoringsgesprekken maken deel uit van onze plan & control-cyclus. De beleidsmedewerker kwaliteitszorg heeft een presentatie verzorgd voor de Raad van Toezicht over de verschillende aspecten van kwaliteitszorg.
Binnen verschillende geledingen van de scholengroep zijn bijeenkomsten georganiseerd waarin het vormgeven van een professionele kwaliteitscultuur onder de aandacht werd gebracht. Het denken in driehoeken (initiator-actor-ondersteuner) en het werken met de PDCA-cyclus werden verder de school ingebracht. Collega’s zijn uitgenodigd om met grotere regelmaat een beroep te doen op de beleidsmedewerker kwaliteitszorg of een van de acht kwaliteitszorgmedewerkers op de scholen. In de jaarplanning zijn vergader- en/of professionaliseringsmomenten gerealiseerd voor de acht kwaliteitszorgmedewerkers en de beleidsmedewerker kwaliteitszorg, waarbij in wisselende samenstellingen ook het CvB-lid voor kwaliteitszorg, de portefeuillehouder kwaliteitszorg, de controller en een lid van de portefeuille onderwijs & algemene zaken betrokken werden.
In samenspraak met formatiebeheerders, roostermakers en kwaliteitszorg is gekomen tot een nieuwe indicator voor onderwijstijd die zowel recht doet aan de wettelijke eisen als aan de praktijk op de scholen.
De kwaliteitszorgcollega’s zijn intensief betrokken bij het opstellen van de nieuwe schoolplannen en de bijbehorende indicatoren.
Er is een Handboek kwaliteitszorg samengesteld en op het portaal is een kwaliteitszorgomgeving ingericht waardoor alle data overzichtelijk beschikbaar zijn voor alle collega’s die bij de verantwoording betrokken zijn.
Door de beleidsmedewerker kwaliteitszorg en de acht locatiekwaliteitszorgmedewerkers zijn twee studiedagen bijgewoond die door B&T werden georganiseerd en betrekking hadden op de vorming van het nieuwe schoolplan en de bijbehorende indicatoren voor de monitoring. Zij hebben ook deelgenomen aan de landelijke netwerkdag kwaliteitszorg.
Namens de scholengroep nam de beleidsmedewerker kwaliteitszorg ook deel aan de kring van kwaliteitszorgmedewerkers van de reformatorische VO-scholen.
De directies en kwaliteitszorgmedewerkers van onze scholen monitoren de onderwijsresultaten aan de hand van de vier indicatoren van de inspectie:
De onderwijsresultatenmodellen van alle scholen van de scholengroep laten een positief beeld zien; alle streams zijn als voldoende beoordeeld. Inzage in de resultaten is mogelijk via de website van Scholen op de Kaart:
Alle scholen zitten boven de norm. De onderbouwteams bewaken structureel de resultaten met als doel om zo weinig mogelijk leerlingen af te laten stromen naar een lager niveau.
Alle scholen zitten boven de norm.
Met uitzondering van de havo-stream op Driestar Lekkerkerk en de havo- en vwo-stream op Marnix zitten de scholen met alle streams op of boven de norm. Beide genoemde scholen missen voor hun havo- en/of vwo-stream de compensatie van het bovenbouwsucces van leerjaar 4 en 5, omdat de leerlingen na havo-3 hun schoolloopbaan op een andere locatie voortzetten en daar meetellen in het bovenbouwsucces. Relatief veel havo-leerlingen van de scholengroep kiezen voor een vroegtijdig (na leerjaar 3, of soms tijdens/na leerjaar 4) vervolgtraject op het mbo. Deze keuze wordt goed begeleid door mentoren en decanen en beogen recht te doen aan wat we als scholen belangrijk vinden: ‘wat is het beste vervolgtraject voor deze leerling’.
In het kader hiervan heeft een diepgaand onderzoek naar afstroom plaatsgevonden door de beleidsmedewerkers onderwijs & algemene zaken. De bevindingen en aanbevelingen zijn gedeeld met de scholen met de opdracht dit met de decanen te bespreken.
In 2025 zal een bezoek plaatsvinden aan het Hoornbeeck College, de mbo-school waarnaar veel van onze leerlingen doorstromen, om goed zicht te krijgen op het succes van onze leerlingen, met name de leerlingen die afgestroomd zijn uit het VO.
We zijn tevreden over de slaagpercentages van alle scholen (zie afbeelding). Voor de streams afzonderlijk zijn goede slagingspercentielscores behaald, met uitzondering van vmbo-gt Revius en havo Driestar Leiden. Naar aanleiding van de examenevaluaties zijn verbeterpunten geformuleerd.
De scholengroep heeft Sociale veiligheid als een van de speerpunten van dit jaar geformuleerd, omdat we een veilige school essentieel vinden en daaraan willen blijven werken. Er is mede hierdoor meer ingezet op Student voice (gesprekken met wisselend samengestelde groepjes leerlingen).
Uit de resultaten van de tevredenheidsonderzoeken blijkt dat leerlingen en ouders tevreden zijn over onze scholen. Niet alle afdelingen scoren op alle onderdelen boven het landelijk gemiddelde. Dit heeft gedeeltelijk te maken met de klassieke onderwijsvorm die we nastreven: de groep als norm met individuele aandacht waar nodig in plaats van een hoge mate van gepersonaliseerd en eigentijds onderwijs, aspecten waar leerlingen wel op bevraagd worden. Maar ook vanuit de gedachte dat ons onderwijs tijdloos, tijdbetrokken en tijdkritisch wil zijn. We nemen de resultaten echter wel serieus en zetten in op het voortdurende gesprek over wat goed en veilig onderwijs inhoudt. De wat lagere scores van leerlingen van vmbo-gt op Driestar Lekkerkerk, havo op Driestar Leiden, havo/vwo op Driestar Gouda en van De Burcht zijn in meer of mindere mate aanleiding geweest voor het formuleren van verbeterpunten.
Voor wat betreft het thema Schoolklimaat & veiligheid geven leerlingen en ouders aan tevreden te zijn over de aspecten welbevinden, aantasting veiligheid en ervaren veiligheid. Veel leerlingen hebben het naar hun zin op onze scholen en ervaren de school als een veilige plek. Daar waar scores lager dan het landelijke gemiddelde zijn, wordt door analyses op klasniveau en Student voice geprobeerd helder te krijgen wat de school kan doen om nog veiliger te zijn. De scores voor De Burcht en voor vmbo-gt op Driestar Leiden zijn hierdoor aanleiding geweest voor het formuleren van verbeterpunten.
Medewerkers zijn (zeer) tevreden over de scholen waar ze werkzaam zijn. De scholen scoren op of boven de benchmark. Sterke punten zijn aspecten met betrekking tot de thema’s Werkzaamheden, Sociale veiligheid en Arbeidsomstandigheden.
(Twee)jaarlijks worden er bij de ouders, leerlingen, schoolverlaters en medewerkers tevredenheidsonderzoeken afgenomen. Ouders en leerlingen worden bevraagd op de thema’s Uitdaging voor alle leerlingen, Brede vorming en Eigentijds onderwijs voor de algemene tevredenheid en Welbevinden, Ervaren sociale en fysieke veiligheid, Aantasting sociale en fysieke veiligheid voor schoolklimaat en veiligheid. Ook worden er nog specifieke vragen gesteld die gelinkt zijn aan de doelen in het schoolplan. Dit jaar is het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder medewerkers extern uitgevoerd in het kader van benchmarking.
Omdat de vragenlijst onder alle leerlingen wordt uitgezet, is er tot op klasniveau zicht op het welbevinden van de leerlingen en kunnen mentoren bij signalen, bijvoorbeeld over pesten, ook gericht interveniëren. Op de scholen worden vanuit de directie ook gesprekken georganiseerd met wisselend samengestelde groepjes leerlingen om voeling te houden met onze doelgroep en om de resultaten van de tevredenheidsonderzoeken te verifiëren, de zogenoemde Student voice. Ook het College van Bestuur bezoekt de scholen en spreekt met leerlingen, collega’s en ouders over allerlei schoolgerelateerde thema’s en de identiteit van de school.
De scholengroep beschikt over afspraken en protocollen waarin aangegeven wordt hoe medewerkers en leerlingen zich dienen te gedragen en hoe wordt gehandeld in het geval van grensoverschrijdend gedrag. Dit wordt ook beschreven in het schoolveiligheidsplan. Documenten en protocollen waarin de afspraken staan beschreven, zijn onder andere het gedrags- en integriteitsprotocol, het leerlingenstatuut, de ordereglementen van de scholen en de protocollen op het gebied van sociale veiligheid. Aan medewerkers worden trainingen aangeboden voor het omgaan met grensoverschrijdend en agressief gedrag. Er zijn interne vertrouwenspersonen aangesteld als aanspreekpunt, evenals een externe vertrouwenspersoon. Daarnaast is er een klachtenregeling.
In september heeft de Inspectie van Onderwijs een kwaliteitsonderzoek uitgevoerd op het Beroepencollege De Swaef, afdelingen vmbo-b en vmbo-gt. Dit onderzoek resulteerde in een voldoende voor de onderwijskwaliteit, het onderwijsproces, de veiligheid, de onderwijsresultaten en de kwaliteitszorg. Voor 2025 staan nog twee inspectiebezoeken gepland, namelijk op Driestar Lekkerkerk en Driestar Gouda PrO vmbo.
In mei 2022 gaf de inspectie ons een herstelopdracht voor OP0 (wettelijke vereisten voor o.a. taal). Dit was aanleiding voor schoolbezoeken aan alle acht scholen door de beleidsmedewerkers kwaliteitszorg en onderwijs & algemene zaken. Er zijn gesprekken gevoerd met de directies en met de collega's Nederlands. Ook de collega's van wiskunde/rekenen zijn hierbij betrokken. De bevindingen van deze bezoeken zijn in 2024 gedeeld met de scholen, er zijn aanbevelingen gedaan en er is een Checklist OP0 opgesteld waarmee de vakgroepen Nederlands en wiskunde inzichtelijk maken hoe ze vorm geven aan de wettelijke verplichtingen en waaraan ze willen werken. Het College van Bestuur bevraagt de scholen hier ook intensief op tijdens de monitoringsronden. Het Cito-beleid wordt in 2025 geëvalueerd en zo nodig bijgesteld om de inzichten die verkregen worden door deze externe toetsing optimaal te gebruiken. Tijdens het inspectiebezoek aan het Beroepencollege De Swaef bleek dat deze school aan de herstelopdracht OP0 voldaan heeft.
Er zijn in het verslagjaar geen klachten ontvangen via de klachteninstanties.