Internationalisering is binnen de scholengroep een breed gedragen thema, dat niet beperkt blijft tot scholen met een TTO-afdeling of VTO-traject. Ook in de reguliere lessen, met name voor het vak Engels, krijgt internationalisering vorm. De scholengroep maakt actief deel uit van een netwerk van reformatorische VO-scholen, waarin een kerngroep Engels scholen bezoekt en goede onderwijspraktijken deelt. Daarmee wordt niet alleen ingezet op taalvaardigheid, maar ook op culturele verrijking en persoonsvorming.
Reizen binnen en buiten Europa worden door veel van onze scholen gezien als waardevolle, vormende ervaringen voor leerlingen. Tegelijk blijven we ons ervan bewust dat de financiering en het duurzaamheidsaspect onlosmakelijk verbonden zijn met de toekomst van deze reizen. Dit kan ertoe leiden dat op de langere termijn gekozen wordt voor minder en/of minder verre reizen. In 2024 is daarom ons veiligheidsbeleid voor internationale reizen geactualiseerd en deze leidraad geeft richting aan verantwoorde en veilige buitenlandse uitstappen. In 2025 staat een verdere bezinning op de waarde, impact en duurzaamheid van de reizen op de agenda.
De scholengroep is aangesloten bij de Association of Christian Schools International (ASCI). Deze vereniging biedt een breed aanbod aan scholings- en ontmoetingsmogelijkheden, zowel online als offline, voor docenten, schoolleiders en leerlingen. Zo heeft Revius het afgelopen jaar deelgenomen aan een ASCI-conferentie in Hongarije, wat zowel inspirerend als verbindend werkte voor alle betrokkenen.
Guido de Brès zette in 2024 een nieuwe uitwisseling op met een school in Albanië. Dit sluit aan bij de vele bestaande internationale activiteiten en versterkt ons streven om leerlingen in contact te brengen met verschillende culturen en perspectieven.
Marnix liet het afgelopen jaar zien dat internationale ontmoetingen ook op een duurzame manier kunnen plaatsvinden. Er werd opnieuw een digitale uitwisseling georganiseerd met een Franse schoolklas. Daarnaast reisde een groep leerlingen naar Boedapest waar een ontmoeting met Hongaarse leerlingen plaatsvond. Deze jongeren kwamen vervolgens ook op bezoek in Dordrecht, wat een prachtige interculturele ervaring opleverde.
Driestar Gouda kent inmiddels enkele vaste onderdelen die bijna als traditie gezien mogen worden, zoals de ZOA-nacht op de beide scholen en uitwisselingen met scholen in Duitsland, Frankrijk en Hongarije. Een mooie aanvulling hierop was het project van Youth for Christ en Livingstone, waarbij circa dertig vwo-leerlingen uit Gouda vrijwilligerswerk verrichtten in een kinderdagverblijf in Armenië.
Driestar Lekkerkerk organiseerde in 2024 voor het eerst een werkreis naar Roemenië. Tegelijkertijd zijn de banden met de Franse organisatie Mission Timothée verder uitgebouwd. Verschillende bezoeken over en weer hebben de interculturele uitwisseling en wederzijdse betrokkenheid versterkt.
Driestar Leiden verbreedde eveneens haar internationale horizon. Zo werkten leerlingen tijdens de activiteitenweken 'Prepared for Life' in Athene onder vluchtelingen en in Hongarije onder kansarme bevolkingsgroepen.
We blijven ons in 2025 inzetten voor een verdere professionalisering van het internationale aanbod. De komende periode gebruiken we om zowel ons programma als onze visie op internationalisering te evalueren: Welke reizen voegen het meest toe aan de persoonlijke, maatschappelijke en christelijke vorming van onze leerlingen? Hoe verhouden deze zich tot de thema’s van duurzaamheid en financiën?
Met behulp van de inzichten vanuit onder meer de ASCI, ons eigen kerngroepnetwerk en de ervaringen van docenten en leerlingen, zal in 2025 stapsgewijs bepaald worden hoe onze internationale activiteiten optimaal vormgegeven kunnen worden.
Zo wordt gebouwd aan een toekomstbestendige internationalisering, die onze leerlingen niet alleen laat kennismaken met de wereld, maar hen ook toerust om daarin – met hun talenten en geloof – van betekenis te zijn.