Bij investeringen in de bedrijfsvoering is besparing van het energieverbruik een structureel aandachtspunt. Alle scholen zijn voorzien van zonnepanelen en LED-verlichting. Evenwel heeft het merendeel van de gebouwen een zeer lage isolatiewaarde, en zijn bijvoorbeeld nog voorzien van enkele beglazing. Het energieverbruik is navenant relatief hoog. Aangezien investeringen in het gebouw door de gemeente dienen te worden gedaan zijn we op dit punt afhankelijk van het Integraal Huisvestingsplan van de desbetreffende gemeente. De gemeentelijke huisvestingsplannen gaan zonder uitzondering dan wel uit van gebouwelijke energienorm BENG (Bijna Energie Neutrale Gebouwen) maar de beschikbare budgetten zijn doorgaans niet toereikend om deze normering te realiseren. Een bijdrage uit eigen middelen kan wel gedaan worden, maar slechts als aanvulling op de investering vanuit de gemeentes. De voor onderwijs toegekende middelen dienen immers niet aan huisvesting te worden besteed.
In het onderwijs is er regelmatig aandacht voor duurzaamheid. Rond projectweken en in diverse vakken komt duurzaamheid als thema meerdere keren in de schoolloopbaan terug. We vinden het van belang dit thema te borgen binnen de onderwijsstromen.
Sociale veiligheid is een essentiële basisvoorwaarde voor een goed leer- en werkklimaat. Zowel voor de leerlingen als voor de medewerkers krijgt dit dan ook veel aandacht. Het is ook binnen onze school merkbaar dat de mentale gezondheid van leerlingen de afgelopen jaren meer en meer onder druk is komen te staan. We zijn dankbaar voor de stabiele zorgstructuur binnen de school, waarop een stevig beroep wordt gedaan. Voor de medewerkers is het thema balans werk-privé een vast onderdeel van de gesprekkencyclus.
Welzijn van leerlingen en medewerkers kan alleen ontstaan als de cultuur in de klas en op het werk positief ondersteunend is en een basis vormt voor veiligheid, openheid en sensitiviteit en omzien naar elkaar. Aan dit thema wordt dan ook zowel in de klassen als in de werksituatie veel aandacht gegeven.
De principes uit de code Goed Onderwijs Bestuur wordt periodiek gebruikt als spiegel om vast te stellen of de cultuur binnen de school voldoet aan de eisen van professionaliteit, verantwoordelijkheid, openheid en integriteit. Het gesprek hierover vindt zowel met leidinggevenden als ook met de governancedriehoek plaats.