Het jaar 2023 heeft zich gekenmerkt door een verdere integratie van alle processen binnen de afdeling P&O, het harmoniseren van beleid tot een gezamenlijk Driestar-Wartburgbeleid en het optimaliseren van al lopende werkprocessen. Na de conversie van het werken in twee Afas- omgevingen naar één nieuwe omgeving hebben we in het eerste halfjaar gewerkt aan het finetunen en optimaliseren van werkprocessen en workflows binnen Afas. Daarnaast is een vernieuwde gesprekkencyclus binnen Afas in gebruik genomen. Ook het opleidingsbeleid en de werkkostenregeling zijn volledig herschreven en geharmoniseerd in goed overleg met de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad. In de komende periode hopen we ook beleidsstukken met betrekking tot het verzuimbeleid en het taakbeleid verder te harmoniseren. Ook is aan het jaarlijkse formatieplan een meerjarenformatieplan toegevoegd om zo de strategische personeelsplanning meer vorm te geven.
Binnen Wartburg is een nieuwe opleidingscoördinator aangesteld die meer regie heeft op de onboarding van nieuwe werknemers. De werkwijze is gestoeld op het praktijkvoorbeeld die binnen Driestar al lange tijd zijn vruchten heeft afgeworpen.
Het aantrekken en onboarden van nieuwe werknemers heeft steeds de aandacht binnen het geheel van de scholengroep. Het grote aantal vacatures en het teruglopende aanbod van nieuwe werknemers is een voortdurend punt van zorg op al onze locaties. We zien dat daarmee ook de belasting van zittend personeel toeneemt. Binnen Driestar-Wartburg is een talentprogramma gestart voor werknemers met een leiderschapsambitie. We willen daarmee als werkgever talent binnen onze scholen stimuleren en behouden voor de school.
Naast het harmoniseren van bovengenoemde beleidsstukken willen we in 2024 het functiehuis harmoniseren en opnieuw een medewerkertevredenheidonderzoek doen. Daarnaast is er blijvend aandacht voor het personeelstekort. In het kader van deze tekorten zetten we als afdeling P&O in op participeren in Progressus, de onderwijsregio van christelijk-reformatorische scholen.
Binnen de afdeling P&O en de samenwerkende VO-scholen werken we met het door Jan Willem Nuis ontwikkelde model ten aanzien van strategisch HRM. Dat kenmerkt zich door acht beïnvloedingsgebieden. Binnen deze beïnvloedingsgebieden hebben we vanuit de afdeling P&O de focus, gezien de arbeidsmarktproblematiek, gericht op het aantrekken van het juiste personeel en de onboarding van medewerkers. Samen met onder andere de afdeling Communicatie wordt gewerkt aan eenduidige arbeidsmarktcommunicatie. Daarnaast hebben we aan het formatieplan een prognose op de meerjarenformatie toegevoegd om inzicht te krijgen in het verwachte verloop. Het totale personeelsbestand omvat per 31 december 2023 994 medewerkers en 728 fte.
Jaar | Headcount | FTE |
---|---|---|
2021 | 941 | 719 |
2022 | 972 | 721 |
2023 | 994 | 727 |
Door het in april 2022 afgesloten onderwijsakkoord zijn extra middelen beschikbaar gekomen voor de aanpak van werkdruk in het onderwijs. Bij het besteden van deze middelen worden binnen Driestar-Wartburg de volgende uitgangspunten gehanteerd:
Binnen de plannen van de scholen zien we dat de inzet van deze middelen ten goede komen aan extra facilitering van mentoraat, teamcoördinatie, toekennen van extra uren rondom onderwijsontwikkeling en begeleiding van startende collega’s. Ook inzet van onderwijsondersteunend personeel om docenten te ontzorgen wordt hieruit gefinancierd. Een verantwoording per locatie is terug te vinden in het formatieplan.
Het gemiddelde ziekteverzuimpercentage over het jaar 2023 was 5,2. Dit is exclusief het verzuim in het kader van zwangerschap. We zien het ziekteverzuim iets toenemen. In het komende jaar willen we het ziekteverzuimbeleid harmoniseren en ook leidinggevenden meer ondersteunen bij het uitvoering geven aan de rol en verantwoordelijkheden bij verzuim. Met ingang van 1 januari 2023 is een nieuw contract ingegaan met een voor de Driestar bekende en voor de Wartburg onbekende arbodienst: Zorg van de zaak.
Jaar | Percentage |
---|---|
2021 | 4,1% |
2022 | 5,1% |
2023 | 5,2% |
Met betrekking tot de financiële risico’s van diverse uitkeringen wordt veel aandacht besteed aan het voorkomen van deze kosten door als werkgever fors in te zetten op begeleiding en coaching van medewerkers. Vanuit het oogpunt van goed werkgeverschap is ons beleid erop gericht dat ontslag een uiterst middel is om medewerkers te laten vertrekken. Als eigenrisicodrager blijven daarmee de mogelijke uitkeringslasten beperkt.
Arbobeleid bestaat, volgens het kader van de Arbowet, uit de drieslag veiligheid, gezondheid en welzijn. In 2023 is vooral gewerkt aan acties die voortvloeiden uit het onderzoek naar het Arbobeleid binnen Driestar-Wartburg uit 2022, waarbij harmonisatie van beleid een belangrijke doelstelling was. Onder andere de volgende thema’s zijn uitgewerkt of opgepakt:
Het komende jaar zal zich met name toespitsen op verdere harmonisatie van functiehuis, verzuimbeleid en taakbeleid. Het laatste project zal de komende twee jaar zorgvuldig worden vormgegeven. In de achterliggende jaren hebben er veel veranderingen en aanpassingen in beleid en werkprocessen plaatsgevonden. De komende jaren willen we vanuit de afdeling P&O meer toespitsen op het geven van toelichting, adviseren en ondersteunen van leidinggevende op onze thema’s.