In hoofdstuk 5 is ingegaan op het systeem van kwaliteitszorg, waardoor binnen de scholengroep Driestar-Wartburg bij wijze van monitoring en vorm van onderzoek de vinger aan de pols wordt gehouden.
Sinds 2021 hebben alle locaties een examencommissie die verantwoordelijk is voor de toetsing en examinering. In het kader van bovenschoolse afstemming heeft een kleinschalig onderzoek plaatsgevonden naar de herkansingsregelingen die binnen de verschillende streams en locaties van Driestar-Wartburg van kracht zijn. Dit met het doel om vast te stellen of er sprake was van (een bepaalde mate van) rechtsgelijkheid voor leerlingen binnen de scholengroep. De conclusie van het onderzoek was dat hiervan grotendeels sprake is. Een school die een afwijkende bepaling binnen de regeling had, gaat zich toeleggen op wijziging hiervan.
Daarnaast hebben twee grotere onderzoeken in het kalenderjaar 2023 centraal gestaan. In de eerste plaats is het onderzoek naar de afstroom van havo naar het mbo voortgezet. Hierbij wordt triangulerend onderzoek gedaan naar de oorzaken, afwegingen en visie op afstroom vanuit de havo naar het vmbo en met name vanuit de havo naar het mbo. Via semigestructureerde interviews wordt in beeld gebracht op welke wijze directies, mentoren en decanen aankijken en handelen met deze vormen van afstroom.
In het voorjaar van 2023 is onder ouders, medewerkers en leerlingen een onderzoek gedaan naar de wijze waarop gedacht wordt over de uitwerking van de identiteit in de dagelijkse schoolpraktijk. Er is een vragenlijst afgenomen met daarin open en gesloten vragen over zeven thema's die de identiteit raken: Bijbelgebruik, leesbevordering, mediawijsheid, christelijk burgerschap, identiteit in de vakles, kleding en uitstraling, dagopening en heilsfeiten. Dit onderzoek heeft inzichten opgeleverd die waardevolle input vormen in beleidsbeslissingen rond identiteit en de uitwerking daarvan in onderwijs en school. Ook geeft het onderzoek informatie die benut kan worden bij het vanuit de identiteit invulling geven aan zaken als de basisvaardigheden en burgerschap, omdat hierbij de context van de leerlingen op de school een belangrijk vertrekpunt vormt. Het onderzoek heeft een beter beeld gegeven van deze context. Het is de bedoeling dat in de vorm van gesprekstafels de zeven thema's uit het onderzoek verder worden besproken met genoemde stakeholders.
In de havo-afdeling van Driestar Gouda havo-vwo is onderzoek gedaan naar de vraag hoe het onderwijs leerlingen beter kan voorbereiden op het vervolg. Onder leiding van een adjunct-directeur heeft een onderzoeksgroep theoretisch en praktisch onderzoek verricht naar dit thema. Hieruit zijn aanbevelingen voortgekomen voor het verbeteren en versterken van de loopbaanoriëntatie en begeleiding. In 2024 zal vanuit dit onderzoek nagedacht worden over de wijze waarop deze aanbevelingen het beste gestalte kunnen krijgen binnen het onderwijs.
Al voor het congres dat RefSVO in april 2023 organiseerde (zie Hoofdstuk 4), is Driestar Gouda een onderzoek gestart naar de groei van de trajectklassen. De afgelopen jaren zijn de trajectklassen structureel gegroeid. Om de kwaliteit van de zorg en het onderwijs in deze klassen te kunnen behouden, is stagnatie van de groei gewenst. Met het onderzoek ‘grip op groei’ is gekeken naar de aanleiding van de groei en welke interventies mogelijk zijn. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met collega’s, basisscholen en het VSO. De conclusies uit het onderzoek bieden mogelijkheden om in de praktijk te realiseren.