5. Kwaliteitszorg, onderwijsresultaten en sociale veiligheid

5.1 Kwaliteitszorg

Bij kwaliteitszorg zijn er vijf richtinggevende vragen die binnen alle geledingen van de organisatie met grote regelmaat gesteld worden:

  1. doen we de goede dingen,
  2. doen we de dingen goed,
  3. hoe weten we dat,
  4. vinden anderen dat ook en
  5. wat doen we met die wetenschap?

Het behouden en bewerkstelligen van goed onderwijs is tegelijkertijd een cyclisch proces; voor het stellen van doelen en het evalueren ervan moet blijvende aandacht zijn. Ook is het van belang dat binnen deze kwaliteitscultuur doelen uitmonden in concreet handelen en dat de effecten van dit handelen benoemd kunnen worden en hierover een waardering kan worden uitgesproken.

Onze scholengroep is aangesloten bij Vensters. Binnen Vensters zijn landelijke kwaliteitsstandaarden ontwikkeld die het mogelijk maken om scholen met elkaar te vergelijken (scholenopdekaart.nl). Daarnaast kunnen scholen zich verantwoorden over de behaalde resultaten. De kwaliteitszorgmedewerkers van de scholen en de beleidsmedewerker kwaliteitszorg zorgen voor de jaarlijkse update van de gegevens en het schrijven van toelichtingen op de resultaten op de website van Vensters. Veel van deze gegevens worden als basis gebruikt voor de monitoringsgesprekken die het College van  Bestuur met de directeuren afzonderlijk tweemaal per jaar voert en waarover het College van Bestuur ook tweemaal per jaar rapporteert aan de Raad van Toezicht. Deze monitoringsgesprekken maken deel uit van onze plan & control-cyclus. 

Verdere integratie kwaliteitszorg

Binnen verschillende geledingen van de scholengroep zijn bijeenkomsten georganiseerd waarin het werk van kwaliteitszorg en aspecten van een kwaliteitscultuur onder de aandacht werden gebracht. Het denken in driehoeken en het cyclisch werken met de PDCA-cyclus werden verder de school ingebracht. Collega’s zijn uitgenodigd om met grotere regelmaat een beroep te doen op de beleidsmedewerker kwaliteitszorg of een van de acht kwaliteitszorgmedewerkers op de scholen.  In de jaarplanning zijn zes vergadermomenten gerealiseerd voor de acht kwaliteitszorgmedewerkers en de beleidsmedewerker kwaliteitszorg, waarbij in wisselende samenstellingen ook het CvB-lid voor kwaliteitszorg, de portefeuillehouder kwaliteitszorg, de controller en een lid van de portefeuille onderwijs en algemene zaken betrokken werden.

Professionalisering

Door de beleidsmedewerker kwaliteitszorg en de acht locatiekwaliteitszorgmedewerkers is een studiedag bijgewoond die door B&T werd georganiseerd. Zij hebben ook deelgenomen aan de landelijke netwerkdag kwaliteitszorg. 

Kwaliteitskring

Namens onze scholengroep nam de beleidsmedewerker kwaliteitszorg ook deel aan de kring van kwaliteitszorgmedewerkers van de reformatorische VO-scholen.
 

5.2 Onderwijsresultaten

De directie en kwaliteitszorgmedewerkers van onze scholen monitoren de onderwijsresultaten aan de hand van de vier indicatoren van de inspectie:

  1. Positie in leerjaar 3 ten opzichte van het advies van de basisschool (Onderwijspositie t.o.v. advies po)
  2. Percentage onvertraagde studievoortgang in leerjaar 1 en 2 (Onderbouwsnelheid)
  3. Percentage onvertraagde studievoortgang vanaf leerjaar 3 per afdeling (Bovenbouwsucces)
  4. Gemiddeld cijfer Centraal Examen van alle vakken per afdeling (Examencijfers). Vanwege corona weegt deze indicator pas weer mee vanaf schooljaar 2024/2025.

De onderwijsresultatenmodellen van alle scholen van de scholengroep laten een positief beeld zien, alle streams zijn als voldoende beoordeeld. Inzage in de resultaten is mogelijk via de website van Scholen op de Kaart:

Onderwijspositie

Onze scholen zitten (ruim) boven de norm met uitzondering van de Guido de Brès. De onderbouwteams houden structureel de resultaten goed in de gaten, met als doel om zo weinig mogelijk leerlingen af te laten stromen naar een lager niveau. Het beleid wat enkele jaren geleden is ingezet begint nu zijn vruchten af te werpen. Waar eerst eenduidige adviezen werden gevraagd, wordt er nu gestimuleerd om bij twijfel een gecombineerd advies te geven. Doordat het aantal dubbeladviezen langzaam groeide - de eerste grote groep met een dubbel advies zit nu in klas 3 -, is het de verwachting dat de eerstvolgende onderwijsresultaten weer in de positieve cijfers komen.

Onderbouwsnelheid

Onze scholen zitten alle boven de norm.

Bovenbouwsucces

Met uitzondering van de havo-stream op Driestar Lekkerkerk en Driestar Leiden zitten de scholen met alle streams op of boven de norm. Beide onderbouwlocaties van Driestar missen voor hun havo-stream de compensatie van het bovenbouwsucces van leerjaar 4 en 5, omdat hun leerlingen na havo-3 hun schoolloopbaan op een andere locatie voortzetten en daar meetellen in het bovenbouwsucces. 

Examencijfers 

De slaagpercentages van alle locaties en voor alle streams bevinden zich in de percentielrange boven de 25 en zijn alle op of boven de norm, dit is positief te duiden.

 
Achterstanden

Op alle scholen is extra ondersteuning geboden aan leerlingen die te kampen hebben met een onderwijsachterstand door de (gedeeltelijke) schoolsluiting in coronatijd. Deze ondersteuning bestond uit vakinhoudelijke ondersteuning of executieve vaardigheden zoals plannen. 
 

5.3 Sociale veiligheid

Uit de resultaten van de tevredenheidsonderzoeken blijkt dat ouders en leerlingen tevreden zijn over onze scholen.

(Twee)jaarlijks worden er bij de ouders, leerlingen, schoolverlaters en medewerkers tevredenheidsonderzoeken afgenomen. Ouders en leerlingen worden bevraagd op de thema’s Welbevinden, Ervaren sociale – en fysieke veiligheid, Aantasting sociale- en fysieke veiligheid en Uitdaging voor alle leerlingen, Brede vorming en Eigentijds onderwijs. Ook worden er nog specifieke vragen gesteld die gelinkt zijn aan de doelen in het schoolplan. In 2024 zal het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder medewerkers extern uitgevoerd worden in het kader van benchmarking.

Omdat de vragenlijst onder alle leerlingen wordt uitgezet, is er tot op klasniveau zicht op het welbevinden van de leerlingen en kunnen mentoren bij signalen, bijvoorbeeld over pesten, ook gericht interveniëren. Op de scholen worden vanuit de directie ook gesprekken georganiseerd met wisselend samengestelde groepjes leerlingen om voeling te houden met onze doelgroep en om de resultaten van de tevredenheidsonderzoeken te verifiëren. Ook het College van Bestuur bezoekt de scholen en spreekt met leerlingen, collega’s en ouders over allerlei schoolgerelateerde thema’s en de identiteit van de school. De resultaten van de tevredenheidsonderzoeken worden ook met de onderwijsinspectie gedeeld.

Scholengroep Driestar-Wartburg beschikt over afspraken en protocollen waarin aangegeven wordt hoe medewerkers en leerlingen zich dienen te gedragen en hoe wordt gehandeld in het geval van grensoverschrijdend gedrag. Dit wordt ook beschreven in het schoolveiligheidsplan. Documenten en protocollen waarin de afspraken staan beschreven, zijn onder andere het gedrags- en integriteitsprotocol, het leerlingenstatuut, de ordereglementen van de scholen en de protocollen op het gebied van sociale veiligheid. Aan medewerkers worden trainingen aangeboden voor het omgaan met grensoverschrijdend en agressief gedrag. Er zijn interne vertrouwenspersonen aangesteld als aanspreekpunt, evenals een externe vertrouwenspersoon. Daarnaast is er een klachtenregeling.

Toelichting op de uitkomsten

Welbevinden, Ervaren sociale – en fysieke veiligheid, Aantasting sociale- en fysieke veiligheid
Veel leerlingen hebben het naar hun zin op onze scholen en ervaren de school als een veilige plek. Daar waar scores lager dan het landelijke gemiddelde zijn, wordt door analyses op klasniveau en met bovengenoemde gespreksrondes geprobeerd helder te krijgen wat de school kan doen om nog veiliger te zijn.  
Uitdaging voor alle leerlingen, Brede vorming en Eigentijds onderwijs
Wat betreft deze thema’s scoren niet alle afdelingen boven het landelijk gemiddelde. Dit heeft deels te maken met de klassieke onderwijsvorm die we nastreven: de groep als norm met individuele aandacht waar nodig in plaats van een hoge mate van gepersonaliseerd en eigentijds onderwijs. Maar ook vanuit de gedachte dat ons onderwijs tijdloos, tijdbetrokken en tijdkritisch wil zijn. We nemen de resultaten echter wel serieus en zetten in op het voortdurende gesprek over wat goed onderwijs inhoudt. 
 

5.4 Inspectie

De herstelopdracht van de inspectie (van mei 2022) rondom taal was aanleiding voor schoolbezoeken aan alle acht scholen door de beleidsmedewerkers kwaliteitszorg en onderwijs & algemene zaken. De bevindingen van deze bezoeken zullen in 2024 resulteren in aanbevelingen op het gebied van taalbeleid voor zowel het College van Bestuur als voor de scholen.
 

5.5 Klachten

Er zijn in het verslagjaar geen klachten ontvangen via de klachteninstanties.