6. Onderzoek

In 2022 hebben met betrekking tot het onderwijs twee grote interne onderzoeken centraal gestaan.

  1. Een onderzoek naar de toekomstbestendigheid van het onderwijs dat het vorige kalenderjaar was gestart, is afgerond. Hierbij speelden de ontwikkelingen rondom de Nieuwe Leerweg een grote rol, omdat dit een verandering van het onderwijsaanbod en daarmee de leerlingstromen naar de verschillende scholen met een vmbo-gt/gl aanbod konden beïnvloeden. Op diverse scholen is nader onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om een praktijkgerichte component in te voeren om zo leerlingen beter te kunnen bedienen. Hierbij krijgt het nieuwe programma Technologie en Toepassing (T&T) bijzondere aandacht.
  2. Het tweede onderzoek binnen de Scholengroep betrof het onderzoek naar de afstroom van havo naar het mbo. Deze afstroom is op een aantal scholen hoger dan de andere scholen binnen de Scholengroep. Daarom is vorig jaar een begin gemaakt met een onderzoek dat dit jaar doorgezet is. Hierbij wordt triangulerend onderzoek gedaan naar de oorzaken van, afwegingen bij en visie op afstroom binnen directies, bij mentoren en decanen. Daarnaast worden vragen gesteld over de afstroom van havo naar het vmbo in de eerste drie leerjaren van de havo.

Binnen de zorgafdeling is een start gemaakt met onderzoeken naar de groei van de VSO-achtige voorzieningen binnen de Scholengroep en de manier waarop de effectiviteit hiervan in de toekomst gemeten kan worden. De uitgebreidere toelichting hierop is in hoofdstuk 4 reeds gegeven. 

Ook waren er onderzoeken binnen de context van de school, die uitgevoerd zijn door collega's in het kader van studies. Een collega van Driestar Gouda havo/vwo heeft in 2022 een onderzoek uitgevoerd naar de regelgeving die gebruikt wordt om te bepalen of leerlingen Wiskunde B mogen kiezen, effectief zijn en in hoeverre er aanpassing vereist is. De voorlopige uitkomsten laten zien dat het aan te bevelen is om een vroege screening toe te passen op Wiskunde B-onderwerpen, die vervolgens mogelijkheden tot differentiëren brengen. 

Een adjunct-directeur binnen Driestar Gouda havo/vwo heeft in het kader van zijn studie onderzoek gedaan naar motivatie van leerlingen in de havo-onderbouw. Dit vormde ook weer onderdeel van het schoolplan, waaraan in hoofdstuk 4 gerefereerd werd. De voorlopige uitkomsten hiervan worden meegenomen in het traject dat de school hiermee loopt.