De missie van Driestar is te leven uit en naar de Bijbel, het Woord van God. De school leidt niet alleen op voor een diploma, maar leert voor het leven. Ze is een leer-leefgemeenschap met de kernwaarden verbinding, verantwoordelijkheid, vorming en veiligheid. Deze kernwaarden geven richting aan de wijze waarop het onderwijs gestalte krijgt. De leerling groeit hierbinnen op tot een zelfstandig persoon die met hoofd, hart en handen God en de naaste wil dienen. Dit levensdoel is omschreven in 1 Johannes 3 vers 23: “En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in de Naam van Zijn Zoon Jezus Christus en elkander liefhebben.” Naar aanleiding van de evaluatie van het Strategisch BeleidsPlan (SBP) 2016-2020 is de conclusie getrokken dat met betrekking tot onze drie strategische thema’s:
veel bereikt is, maar dat voor alle drie geldt dat de gewenste eindsituatie nog niet bestaat. Het thema ‘de basis op orde’ blijft staan, omdat dit voortdurend aandacht behoeft. Vervolgens zijn voor de periode 2020-2024 de doelen en indicatoren geactualiseerd. Er zijn nieuwe doelen geformuleerd over duurzaamheid en toetsing. De doelen behorend bij het thema ‘professionalisering op maat’ zijn verdeeld over de andere thema’s, zodat drie hoofdthema’s overgebleven zijn. Vervolgens is het Strategisch beleidsPlan 2020-2024 ‘Voor het leven’ vastgesteld met instemming van de medezeggenschapsraad en Raad van Toezicht. Voor elk van de hoofdthema’s van het SBP is aangegeven wat merkbaar moet worden in de school in de periode 2020-2024 en welke doelen er nagestreefd worden. Het College van Bestuur heeft indicatoren geformuleerd op basis waarvan de voortgang van het strategisch beleid inzichtelijk wordt. De directeuren binnen Driestar hebben op basis van het SBP eigen plannen opgesteld, waaraan door middel van teamplannen uitvoering gegeven wordt.
In de titel van het schoolplan is geprobeerd de ambitie tot uitdrukking te brengen: "Ruimte voor onderwijs; onderwijzen, ontspannen en ontmoeten". We spreken niet meer over een missie; we beschouwen onderwijs verzorgen als een opdracht. De opdracht van onze school is gebaseerd op wat onze Heere Jezus Christus zegt in Markus 12 vers 30 en 31: “Gij zult de Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod. En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod, groter dan deze.” Voor de school en het onderwijs hebben we dit woorden gegeven in de volgende doelomschrijving:
We willen leerlingen in aanraking brengen met het ware, goede en schone dat onderzocht, gekend en gezegd is van de schepping. Ook laten we hen zien hoe de gebrokenheid doorwerkt op alle levensterreinen. Het onderwijs is erop gericht dat leerlingen groeien in mogelijkheden, interesses en vermogens, zodat zij gestalte kunnen geven aan hun roeping om God te zoeken en als burger te staan in onze samenleving, in gehoorzaamheid aan en in navolging van Christus.
De begrippen 'onderwijzen, ontmoeten en ontspannen' zijn de thema's die leidend zijn voor de komende jaren. Elk thema is weer onderverdeeld in drie sub-thema's. Zodoende hebben we negen speerpunten geformuleerd op basis waarvan de scholen hun plannen uitwerken en vormgeven. Aanvankelijk was het de bedoeling dat deze locatieplannen in juli 2020 gereed zouden zijn, maar door de coronacrisis was dit voornemen steeds verder naar achteren komen te liggen. Inmiddels hebben alle Wartburg-scholen een start gemaakt met het opstellen van een locatieplan. Per school is het verschillend op welke wijze dit doorvertaald wordt (via een commissie of via de teams/secties).
Rondom het thema ‘uitdagend onderwijs op maat’ zijn er op alle Driestar-scholen diverse activiteiten en ontwikkelingen geweest.
Binnen de trajectgroepen van Driestar Gouda vmbo is gekozen voor een aanpak waarbij meer gewerkt wordt met klassikale lessen. Dit bevordert de aansluiting naar het reguliere onderwijs, zodat de overgang niet te groot is voor de leerlingen die terugstromen naar het reguliere onderwijsproces. Daarnaast is er meer aandacht voor huiswerk maken en huiswerkbegeleiding. Met behulp van een externe partij is een nieuwe structuur geïmplementeerd binnen de school, waarbij een kleine groep collega's op een inhoudelijke manier leerlingen verder weet te helpen. Driestar Gouda havo/vwo heeft met het specifieke thema 'motivatie' gewerkt binnen het thema uitdagend onderwijs op maat. Hierbij is onderzoek gedaan naar wat leerlingen precies motiveert, zodat zij actief gaan leren. Ook is er aandacht gekomen voor het creëren van een doorlopende leerlijn van klas 1 tot het examenjaar.
Binnen Driestar Leiden is veel aandacht geweest voor het repareren van onderwijsachterstanden uit de coronaperiode. Er zijn veel huiswerkbegeleidingsmomenten en bijlessen aangeboden, er zijn extra intern begeleiders ingezet en er is een interne huiswerkklas opgestart. Driestar Leiden heeft ook subsidie ontvangen om meer maatwerk te kunnen bieden in onze heterogene brugklassen. Met deze middelen zijn extra onderwijsassistenten ingezet. Daarnaast is gewerkt aan de invoering van het tweefasen-vwo, dat gaat starten in schooljaar 2023/2024. In klas 3 wordt gekeken welke kansrijke havo-leerlingen zowel cijfermatig als qua werkhouding en ambitie in aanmerking komen voor tweefasen-vwo. Ook voor de minder sterke vwo-leerlingen is de tweefasen-leerroute (waarbij eerst een havo-examen wordt afgelegd) een mooie optie. Binnen Driestar Lekkerkerk is gewerkt met het vervroegd examen aanbieden voor vmbo-gt-leerlingen. Na een evaluatie van dit concept is besloten het definitief voort te zetten. Vrijgekomen tijd kan door de leerlingen gebruikt worden om een extra vak te volgen of stages te doen.
In 2022 heeft Driestar Lekkerkerk de samenwerking gezocht met een organisatie die ontwikkelingshulp biedt in Ethiopië. In februari 2023 hoopt een groep leerlingen een bezoek te brengen aan een partnerschool in Denbi. Op deze wijze wil de school betrokkenheid en bewogenheid met de naasten versterken vanuit christelijk perspectief.
Driestar Leiden wil graag zichtbaar zijn in de buurt en in de stad, met haar christelijke identiteit participeren in de samenleving om ons heen. Zo hebben leerlingen van Zorg & Welzijn afgelopen jaar maandelijks gekookt voor dak- en thuislozen in de stad. Brugklasleerlingen hielden een kerstkaartenactie in het Alrijne ziekenhuis en leerlingen uit havo-5 bezochten de plaatsing van zes Stolpersteine door Stichting Herdenking Jodenvervolging Leiden. De locatie kijkt ook terug op een geslaagde werkvakantie naar Athene. Leerlingen uit vmbo-4 hebben in Athene de handen uit de mouwen gestoken voor de vluchtelingen daar.
Driestar Gouda havo/vwo is in de derde klas weer actief geweest voor Uganda. De leerlingen zijn twee dagen bezig geweest met een keuzeproject dat te maken heeft met Uganda. Zo zijn er leerlingen bezig geweest met de biodiversiteit van het land, terwijl een andere groep nadacht over de wijze waarop daar een gemeente zou kunnen worden gesticht. Tot slot hebben alle leerlingen 12 uur lang lessen gevolgd om geld op te halen voor een project in Uganda van ZOA, waarbij ruim € 140.000 opgehaald is. In het kader van maatschappelijke diensstijd hebben meer dan 50 derde- en vierdeklassers projecten gedraaid bij de politie, gehandicaptenzorg en de lokale journalistiek om zich zo in te zetten voor hun naasten.
Vmbo-gt leerlingen van Driestar Gouda hebben ook in dit project meegedaan, samen met Driestar Gouda havo/vwo. De PrO-leerlingen hebben in 2022 door deelname aan activiteiten van NL Doet zich kunnen inzetten voor hun naasten. Vanuit het vak burgerschap is in het tweede leerjaar vmbo-kader dit jaar opnieuw een kerstkaartenactie georganiseerd. Leerlingen ontwierpen hun eigen kerstkaart, schreven daar een mooie boodschap op en hebben deze verspreid in de buurt van de school.
Binnen 'de basis op orde' heeft het subthema 'professionalisering' bijzondere aandacht gekregen in 2022.
Binnen Driestar Lekkerkerk hebben alle personeelsleden de PCM-training gevolgd die inzicht geeft in de eigen communicatiestijl en valkuilen. Daarnaast helpt deze training om effectief te kunnen communiceren. Dit draagt bij aan de samenwerking binnen het team en aan een goed klassenmanagement. De verzelfstandiging van de secties zorgt voor kortere lijnen tussen de directie en de vaksecties.
Iedere school werkt vanaf schooljaar 2022/2023 met een eigen kwaliteitszorgmedewerker.
Binnen Driestar Leiden is veel aandacht besteed aan werving & pr. De directie heeft alle toeleverende basisscholen bezocht. Driestar Leiden is in 2022 uitgegroeid tot een volwaardige en zelfstandige school. Daarom zijn er ‘sterke secties’ ingevoerd. Elke sectie heeft een eigen sectieleider en directieverantwoordelijke. Er is meer overleg en meer sturing op de onderwijsinhoud. Ook heeft afgelopen jaar de LMR zijn plek gevonden binnen de school. In een constructieve samenwerking werd gezocht naar het beste voor de school. Veel energie is gestoken in de havo-bovenbouw. Dit schooljaar wordt er voor het eerst in de geschiedenis het havo-eindexamen afgenomen.
Binnen Driestar Gouda havo/vwo heeft nascholing ook dit jaar een belangrijke plek gekregen. Docenten hebben samen met ouders en leerlingen geparticipeerd in gezamenlijke momenten rondom het thema motivatie. Ook binnen de Goudse scholen hebben sterke secties de aandacht gekregen.
Driestar Gouda vmbo is in 2022 gestart met een nieuwe manier van leerlingbespreking binnen de gt-onderbouw. Collega's zijn geschoold in het geven van feedback en de leerlingen worden nadrukkelijker eigenaar van hun eigen leerproces.
Op alle Wartburg-scholen zijn in 2022 studiemiddagen geweest met het voltallig personeel rondom het thema seksuele diversiteit. Hierbij heeft de luisterende houding van personeel ten aanzien van leerlingen centraal gestaan. Op De Swaef zijn deze studiemiddagen onder externe begeleiding georganiseerd, waarbij het personeel door middel van casussen met de thematiek rondom sociale veiligheid kon oefenen. Ook kreeg loopbaanontwikkeling en - begeleiding (LOB) bijzondere aandacht. Leerlingen presenteren tweemaal per jaar hun leerresultaten, doelen en ervaringen met het beroepsgerichte profiel dat zij volgen. Ook reflecteren ze op huiswerk en de klas. Deze presentatie aan ouders en de mentor bevat ook een presentatie van de doelen voor de komende periode.
Op Guido de Brès is een begin gemaakt met het subthema 'motivatie' binnen het grotere thema onderwijzen. De school wil de komende twee jaar meer inzicht krijgen in de staat van motivatie en hoe motivatie van leerlingen gestimuleerd kan worden. Ook wil Guido de Brès een lerende school zijn door een professionele, lerende cultuur te hebben binnen de organisatie.
Marnix heeft in het kader van het thema onderwijs diverse activiteiten ondernomen. Voor het praktijkonderwijs werden conform de teamplannen nieuwe methodes geïmplementeerd voor Nederlands, rekenen en Engels. Daarnaast werd voor de afdeling een Diploma Praktijkonderwijs ontwikkeld, waarbij de PrO-leerlingen werken aan een vierjarig portfolio. Binnen de teams is er bij o.a. de leerlingbespreking extra aandacht voor attitude. Hiervoor zijn verschillende categorieën uitgewerkt. Het betreft studiehouding, burgerschap, respect en betrokkenheid. Ook ouders werden hierbij betrokken. Een mooie ontwikkeling is de invoering van executieve functies bij de leerlingbesprekingen.
Revius is in 2022 drie professionele leergemeenschappen (PLG's) gestart binnen de teams. Het gaat om 'meesterschap' voor beginnende docenten, 'differentiatie' voor onderbouwdocenten en 'formatief evalueren' voor bovenbouwdocenten. Revius is daarnaast bezig geweest met het subthema 'flexibilisering van het onderwijs'. Door te onderzoeken hoe het schoolexamen zo laat mogelijk kan starten en kansrijk te bevorderen is het mogelijk om het vaststaande effect van determinatie te verminderen. Talentvolle vmbo- en havo-leerlingen kunnen in de toekomst relatief gemakkelijker opstromen en leerlingen bij wie een ander niveau beter past, kunnen zonder veel vertraging doorstromen naar het niveau dat hen past. Het combineren van de 4e klas havo en vwo is in 2022 nader onderzocht en wordt naar verwachting in 2023 ingevoerd.
Binnen Revius is in het kader van ontspannen extra aandacht gegeven aan het thema lezen. Het boekenbestand in de mediatheek en bij de talen heeft een grote update gekregen. Door meer te lezen en interessante boeken te bieden, werkt de school aan bevordering hiervan. Dit vindt o.a. plaats door standaardmomenten in te bouwen in de lessen waarbij de klas stil leest uit een eigen boek in de eerste of laatste vijf minuten van een les.
Ook op Marnix is binnen het praktijkonderwijs gewerkt aan rust in de klas door extra aandacht te hebben voor het lezen. Het leesbeleid is breed in de gehele school gestimuleerd, op eenzelfde wijze als binnen Revius. Om verdere ontspanning te stimuleren zijn extra werkplekken voor docenten gerealiseerd en is de aula zodanig voor leerlingen ingericht dat zij hier kunnen ontspannen.
De Swaef heeft ontspanning gekoppeld aan het ontmoedigen van het smartphonegebruik. In alle lokalen zijn voorzieningen aangebracht om de smartphone van de leerlingen tijdens de les in op te bergen. In de meeste lokalen betreft dit een zogeheten telefoontas. Op deze wijze wordt tijdens de les rust en concentratie bevorderd. De aula is voorzien van een viertal spellen waardoor de leerlingen worden ‘verleid’ om met elkaar daar gebruik van te maken, zodat de schermtijd in de pauzes en tussenuren wordt beperkt.
Op Guido de Brès is in 2022 een begin gemaakt met het onderzoeken op welke manier de toetsdruk verlaagd kan worden. Hiervoor wordt opnieuw gekeken naar de wijze van toetsing en schoolexaminering in zowel de onder- als bovenbouw. Ontspanning is daarnaast gecombineerd met het thema 'ontmoeten' door de gezamenlijkheid als personeel als aandachtspunt te hebben.
Guido de Brès wil als grote school de onderlinge ontmoeting van het personeel stimuleren. Het gehele personeel is op tweedaagse geweest, waarbij onderlinge ontmoeting, Bijbelstudie, nadenken over het onderwijs en motivatie centraal stonden. Deze ontmoeting krijgt door de commissie Pro-Omnibus verder vorm in het organiseren van familiedagen en maaltijden, zodat de eenheid en verbondenheid van het personeel gestimuleerd wordt. Dat is voor een grote school met een omvangrijk personeelsbestand - zeker na corona - een belangrijk speerpunt.
Marnix heeft het thema ontmoeten vormgegeven door in te zetten op het mentoraat, gesprekken en ontmoeting van de leerlingen. Vanuit de locatieplanopdracht ‘burgerschap en vreeemdelingschap’ werden contacten gelegd buiten de school. Daarbij kan gedacht worden aan bezinningsdagen, projectweken, moskeebezoek, een respectdag, groene vrijdag, een herfstdiner met buurtbewoners, lunchconcerten met, door en voor leerlingen en buurtbewoners. In het kader van betrokkenheid en ontmoeten is een programma voor collegiale consultatie opgezet.
Op Revius is in het kader van de doelstelling leerlingparticipatie wekelijks met leerlingen gesproken. De directie heeft hen gevraagd waarover zij het zouden willen hebben. Hierbij zijn diverse onderwerpen door de leerlingen aangedragen die vervolgens door de school opgepakt konden worden. Op deze manier wil de school aandacht hebben voor het ontmoeten van leerlingen en met hen het gesprek aangaan op een manier waarop hun stem meetelt binnen de school.
Het personeel van De Swaef is in 2022 voor het eerst collectief op stage geweest. Het doel van deze stage was om de context van de leerlingen beter te leren kennen waar zij na het Beroepencollege dagelijks in bezig zullen zijn. Dit betreft dan de beroepsinhoudelijke kant en om als christen in een seculiere wereld te staan. Dit is goed bevallen en een leerzame ervaring voor alle betrokkenen geweest.
Het thema sociale veiligheid en in het bijzonder seksuele diversiteit heeft in 2022 veel landelijke aandacht gekregen. Dit betekent ook iets voor onze scholen. Hierbij is het in de eerste plaats van belang dat we de sociale veiligheid van onze leerlingen weten te borgen en zij de weg naar bijvoorbeeld vertrouwenspersonen of een ander luisterend oor weten te vinden. In dit kader is op alle scholen ook aandacht geweest voor de houding die we aannemen richting leerlingen in gesprekken met hen. Deze houding is cruciaal voor de manier waarop een leerling binnen de school veiligheid ervaart. Binnen zowel Driestar als Wartburg zijn hiervoor in 2022 nieuwe handreikingen opgesteld die gedeeld zijn met het personeel. Daarnaast zijn studiemiddagen georganiseerd voor het personeel.
In 2021 is het Examenreglement VO aangepast, waardoor het verplicht is om een examencommissie in te stellen. Nadat in 2021 besproken is op welke wijze de Scholengroep dit vorm zou geven, is in 2022 besloten om op elke school een examencommissie in te stellen. Vooraf is met elkaar vastgesteld wat de wettelijke taakopdracht van deze commissie is en met de directeuren besproken, waarmee is gezorgd voor een eerste inbedding van de commissie op elke school. Toch vraagt dit nog aandacht voor het komende jaar. Het is voor alle betrokkenen zoeken hoe de gedeelde verantwoordelijkheid rondom toetsing en examinering vormgegeven wordt en hoe de lijnen precies (gaan) lopen tussen de driehoek directie, examensecretaris en examencommissie. Door gesprekken hierover te voeren en bijscholing te organiseren, wordt dit gefaciliteerd.
In 2022 is tevens een Driestar-Wartburgbrede toetsvisie opgesteld. Hierin zijn richtlijnen opgenomen en zijn kaders geschetst waarbinnen locaties eigen, nadere invulling geven. Hierbij stellen zij ook kwaliteitscriteria op die door de examencommissie binnen de school gebruikt worden om de kwaliteit van de schoolexaminering te monitoren en advies uit te brengen aan de directies. Vervolgens kan de directie aan de hand hiervan verbeteringen opstellen die door kwaliteitszorg gemonitord worden. Omdat in het schooljaar 2022/2023 pas is begonnen met deze nieuwe werkwijze, zal het nog wel een proces zijn dat verder uitgebouwd moet worden.
Om de kwaliteit van toetsing en examinering verder te stimuleren is de bovenschoolse samenwerking met betrekking tot het examenreglement en de PTA's gezocht. Er is een start gemaakt met het opstellen van gezamenlijke, scholengroepbrede examenreglementen per stream. Deze reglementen worden aan de hand van de meest recente checklisten opgesteld, waarbij nauw aangesloten wordt bij de wet- en regelgeving. Door binnen elk reglement dezelfde gemeenschappelijke basis op te nemen, wordt een eenduidige manier van werken en het nauwkeurig doorvoeren van toekomstige wijzigingen in wet- en regelgeving beter geborgd. Ook worden in dit proces afspraken gemaakt over wat wel en niet wordt opgenomen in PTA's en hoe PTA's zijn opgebouwd. Zo wordt gewerkt aan de overzichtelijkheid en helderheid van het programma van toetsing en afsluiting voor alle betrokkenen, met name voor de leerlingen.
In het voorjaar van 2023 heeft op één van de scholen een thema-onderzoek op het gebied van schoolexaminering plaatsgevonden. Het proces en de inhoud van het schoolexamen zijn door de inspectie met een 'voldoende' beoordeeld.
De vernieuwde Burgerschapswet heeft ervoor gezorgd dat de visie en doelstelling rondom burgerschap op zowel Driestar als Wartburg een update hebben gekregen. Op elke school heeft dit als effect gehad dat er gekeken wordt naar het opstellen van eigen doelstellingen en het creëren van meer samenhang in het programma. Ook moet burgerschap als thema meer herkenbaar worden voor de leerlingen. Om dit proces te faciliteren, zijn binnen de Scholengroep handreikingen opgesteld die de scholen helpen om de aandachtspunten met betrekking tot de wet- en regelgeving in combinatie met onze eigen visie vorm te geven.
In het afgelopen jaar zijn de eerste belangrijke stappen gezet in het realiseren van samenhang en het bundelen van krachten van de scholen. De stafdiensten zijn inmiddels geïntegreerd, er is een GMR ingesteld en er is een gemeenschappelijke onderwijscommissie gevormd. Daarnaast is een eerste aanzet gedaan richting het vormen van een nieuw schoolplan per 2025. Allereerst worden de huidige schoolplannen geëvalueerd waarbij de positieve punten en knelpunten naar voren zullen komen. Door hier structureel met elkaar aandacht voor te hebben, kunnen we in een toekomstig schoolplan een werkwijze toepassen die goed past bij alle scholen binnen de Scholengroep.
Driestar en Wartburg kennen een uitgebreide en hoogwaardige zorgstructuur. Daarvoor worden middelen vanuit de lumpsum en vanuit het Samenwerkingsverband (RefSVO) ingezet. Elke school heeft een eigen zorgstructuur, waarin de basisondersteuning en een bepaalde opschaling van zorg gegarandeerd worden. Hierbij kunnen via een ZAT of ISO inzet door eigen schoolmaatschappelijk werkers of gedragsdeskundigen toegepast worden. Daarnaast wordt er bovenschools samengewerkt, omdat zowel Driestar als Wartburg VSO-achtige voorzieningen hebben waarbinnen leerlingen onderwijs op een kleine school verkrijgen. Deze voorzieningen hebben elk ook een poortwachter, zodat er aandacht is voor het doelmatig besteden van middelen.
Tevens bestaan binnen Driestar en Wartburg voorzieningen voor leerlingen met gedrags- en hechtingsstoornissen, waarbij reflectie en leren over eigen gedrag centraal staan, zodat een terugkeer naar het reguliere onderwijsproces onder verbeterde omstandigheden mogelijk is.
De kwaliteit van de zorgstructuur wordt door kwaliteitsbezoeken van het RefSVO gegarandeerd. In het bezoek aan Wartburg - een bezoek aan Driestar staat in 2023 gepland - dat betrekking had op 2022 wordt met waardering gesproken en gekeken naar de manier waarop Passend Onderwijs vorm krijgt. Toch blijft het een uitdaging om de communicatie en informatie-uitwisseling tussen de verschillende scholen op peil te houden, omdat elke school veel autonomie heeft met betrekking tot de inrichting van de school.
Met betrekking tot de bestedingen in het kader van Passend Onderwijs valt het volgende te noemen. Er wordt jaarlijks financiële verantwoording afgelegd richting het samenwerkingsverband. Vierjaarlijks worden de Schoolondersteuningsplannen van Driestar en Wartburg vastgesteld. In 2022 zijn beide Schoolondersteuningsplannen opnieuw vernieuwd, mede om aansluiting te vinden bij het OSP van het RefSVO dat in 2022 opgesteld is.
In 2022 is de samenwerking met het Hoornbeeck College gezocht via deelname aan de pilot 'Drop in Drop out' waaraan een aantal leerlingen van Driestar-Wartburg deelgenomen heeft. Het gaat om een nieuw aanbod binnen het Passend Onderwijs (op pilotbasis) waarbij leerlingen op de VO-school ingeschreven blijven, maar stage en les krijgen binnen de mbo-context. Hierbij behalen zij mbo-certificaten. Het gaat specifiek om leerlingen voor wie de meer volwassen context meer geschikt is en voor leerlingen die beter functioneren binnen een stage-omgeving met volwassenen. Zij zijn binnen het reguliere VO vastgelopen en dreigen anders thuiszitter te worden.
Binnen de gezamenlijke portefeuille Zorg en Ondersteuning, waarbinnen Driestar en Wartburg samenwerken, is een begin gemaakt van een onderzoek naar de toename van specialistische zorgvraag van leerlingen, met name in de zogeheten traject- en clusterklassen (VSO-achtige voorziening). Door contacten te zoeken met het speciaal basisonderwijs wordt geprobeerd een inschatting te maken van de potentiële groei in de toekomst, zodat hierop geanticipeerd kan worden. Ook wordt binnen de portefeuille nagedacht over de wijze waarop de effectiviteit van de zorg gemeten kan worden. Wanneer beschouwen wij een traject met een leerling als succesvol? Op welke wijze volgen wij leerlingen na terugkeer? Dit aspect vormde ook een aandachtspunt van de inspectie, die in 2022 een bestuursbezoek bracht aan Driestar-Wartburg. Dit krijgt de komende tijd de aandacht en wordt concreter uitgewerkt.
Om de achterstanden in te halen die tijdens de schoolsluiting in verband met corona zijn ontstaan, heeft de rijksoverheid het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) in het leven geroepen. Voor de besteding van de gelden uit dit programma werd per school een plan gemaakt met kansrijk geachte interventies. Op de Driestar-scholen werd door kwaliteitszorg tweemaal een schoolscan uitgevoerd om inzicht te krijgen in de aard en omvang van de achterstanden. In deze schoolscan werd onder ouders, leerlingen en mentoren een vragenlijst afgenomen waarin zij werden bevraagd op zorgen op vakniveau, welbevinden en behoeften. Op de Wartburg-scholen is ervoor gekozen op klassenniveau via de mentor zicht te houden op de achterstanden op basis van signalen in het mentoraat en besproken gegevens op rapportenvergaderingen. Ook worden daar ondermeer de Cito-toets en SAQI ingezet om eventuele achterstanden inzichtelijk te maken.
Op basis van de evaluaties van de NPO-plannen en de afgenomen scans kunnen voor het geheel van de Scholengroep de volgende conclusies worden getrokken ten aanzien van de achterstanden: