Bij kwaliteitszorg zijn er vijf richtinggevende vragen die binnen alle geledingen van de organisatie met grote regelmaat gesteld worden: doen we de goede dingen, doen we de dingen goed, hoe weten we dat, vinden anderen dat ook en wat doen we met die wetenschap? Het behouden en bewerkstelligen van goed onderwijs is tegelijkertijd een cyclisch proces; voor het stellen van doelen en het evalueren ervan moet blijvende aandacht zijn. Tevens is het van belang dat binnen deze kwaliteitscultuur doelen uitmonden in concreet handelen en dat de effecten van dit handelen benoemd kunnen worden en hierover een waardering kan worden uitgesproken.
Onze Scholengroep is aangesloten bij het landelijke project Vensters voor Verantwoording. Binnen dit project zijn landelijke kwaliteitsstandaarden ontwikkeld die het mogelijk maken om scholen met elkaar te vergelijken (scholenopdekaart.nl). Daarnaast kunnen scholen zich verantwoorden over de behaalde resultaten. De acht locatiekwaliteitszorgmedewerkers en de beleidsmedewerker kwaliteitszorg van de Scholengroep zorgen voor de jaarlijkse update van de gegevens en het schrijven van toelichtingen op de resultaten. Veel gegevens uit Vensters (Scholen op de kaart en ManagementVenster) worden als basis gebruikt voor de monitoringsgesprekken. Deze monitoringsgesprekken maken deel uit van onze Plan & Control-cyclus. (Twee)jaarlijks worden er bij de ouders, leerlingen, schoolverlaters en medewerkers tevredenheidsonderzoeken afgenomen.
Uit de afgenomen vragenlijsten onder leerlingen en ouders blijkt dat de scholen op veiligheid boven het landelijk gemiddelde scoren. Uit de resultaten van de tevredenheidsonderzoeken blijkt dat ouders en leerlingen in het algemeen tevreden zijn over de scholen. De resultaten op het gebied van sociale veiligheid worden ook met de onderwijsinspectie gedeeld.
De integratie van kwaliteitszorg van de scholen heeft een nieuwe impuls gekregen door de benoeming van vijf nieuwe locatiekwaliteitszorgmedewerkers (vier voor Driestar en een voor Wartburg in verband met het vertrek van een van de collega’s) en de aanstelling van drie buddies uit de bestaande groep locatiekwaliteitszorgmedewerkers die de nieuwe collega’s mede zullen begeleiden. Op de jaarplanning zijn momenten gereserveerd waarbij de groep elkaar zal ontmoeten en waarbij in wisselende samenstellingen ook het CvB-lid voor kwaliteitszorg, de portefeuillehouder kwaliteitszorg, de controller en een lid van de portefeuille onderwijs en algemene zaken betrokken zullen worden.
Door de beleidsmedewerker kwaliteitszorg en de controller is een driedaagse leergang voor Kwaliteitszorg bij B&T gevolgd.
Namens onze Scholengroep nam de beleidsmedewerker kwaliteitszorg ook deel aan de kring van kwaliteitszorgmedewerkers van vijf van de zes reformatorische VO-scholen.
In april 2022 heeft de Inspectie het vierjaarlijks bezoek aan het bestuur uitgevoerd. Er werd onderzocht of de sturing door het bestuur op de kwaliteit van het onderwijs op de scholen op orde is, of er sprake is van deugdelijk financieel beheer en hoe dit bijdraagt aan de kernfuncties van het onderwijs. De besturing, kwaliteitszorg en ambities werden door de inspectie met een 'voldoende' beoordeeld.
Er zijn in het verslagjaar geen klachten ontvangen via de klachteninstanties.