In de samenleving zijn grenzen aan het verdwijnen. Steeds meer mensen - ook vmbo’ers - krijgen te maken met buitenlandse contacten. Het belang van Engels als internationale voertaal neemt toe.
Voor onze school betekent dit dat het oplossen van de (vmbo-)problematiek rond Engels urgent is. De school participeert in het netwerk van reformatorische VO-scholen rond een kerngroep Engels die de scholen bezoekt, het gesprek aangaat met vaksecties en ‘good practices’ deelt. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan het in contact brengen van de leerlingen met leeftijdsgenoten elders in Europa. Op alle scholen wordt daaraan aandacht gegeven door bijvoorbeeld TTO- en/of VTO-trajecten.
De school is lid van de Association of Christian Schools International (ASCI). Deze organiseert allerlei vormen van scholing en ontmoeting, zowel fysiek als digitaal, voor docenten/directieleden en leerlingen.
Ook in 2022 hadden de gevolgen van corona veel invloed op de wijze waarop internationalisering op onze scholen gestalte kreeg. Gedurende het jaar werden in binnen- en buitenland de maatregelen in toenemende mate versoepeld, waardoor gaandeweg het jaar meer activiteiten en uitwisselingsprojecten doorgang konden vinden. Waar geplande reizen geen doorgang konden vinden, is met buitenlandse scholen op een andere manier (digitaal) contact onderhouden. Daarmee werd ook gezocht naar een andere besteding van de subsidies.
Er treedt wat betreft internationalisering wel een spanning op met het streven naar duurzaamheid, waarbij reizen - met name met het vliegtuig - onder kritiek komt te staan. De coronacrisis heeft laten zien dat digitale contacten in aanvulling op de werkelijke ontmoeting ook een goede manier zijn om als school internationalisering vorm te geven. Dit hopen we in de toekomst verder uit te bouwen en te gebruiken. Dit zal met name via de eerder beschreven ASCI vorm krijgen.
Leerlingen en collega's zijn in het voorjaar samen met ZOA in Uganda geweest om daar projecten te bezoeken die vanuit de sponsoracties in het derde leerjaar worden bekostigd.
De leerlingen van tweetalig onderwijs in Gouda hebben in juni fysiek gestalte kunnen geven aan het thema internationalisering. De brugklassen en tweede klassen van tto hebben een internationale setting gesimuleerd in Noord-Brabant en hebben van daaruit een excursie gemaakt naar Brussel. De leerlingen van klas 3 die vanwege corona geen fysieke internationale projecten hebben kunnen uitvoeren, zijn in juni alsnog op reis geweest naar Engeland. De nieuwe lichting derde klassers heeft in september een programma gevolgd op taalschool Hilderstone Broadstairs.
Waar in voorgaande jaren de Student Leadership Conference op digitale wijze moest worden gehouden, was het in oktober weer mogelijk met een groep leerlingen af te reizen naar Hongarije om daar de conferentie fysiek bij te wonen.
In de zomervakantie van 2022 zijn leerlingen uit tto-6 voor het project Noah's Ark naar Uganda geweest, om daar met sponsorgeld dit lokale project te ondersteunen en ervaringen op te doen die gedeeld kunnen worden. Klas tto-1 is naar de Engelse stad Canterbury geweest en klas tto-2 heeft in 2022 een 24-uurs reis naar Londen gemaakt, wat na een coronaperiode met nauwelijks mogelijkheden tot fysieke ontmoetingen in het buitenland een aangename afwisseling was. Klas tto-3 heeft in juni 2022 een uitwisselingsweek gehad met de school Dènia in Spanje. In de tussentijd zijn de digitale contacten met Engels als voertaal voortgezet. Klas tto-5 is naar Boedapest geweest voor de jaarlijkse Student Leadership Conference. In december 2022 zijn tien collega’s vanuit het tto-team naar Malta geweest voor een talenstudie Engels in combinatie met een specifieke training voor CLIL (Content Language and Integrated Learning).